Anton Pieck
Noem de naam Anton Pieck en de standaard-reactie is: Efteling. Niet: Kunstenaar. Als ontwerper van nostalgische kalenders, koektrommels en geboorte-, kerst- en nieuwjaarskaarten, zelfs als illustrator van onder meer de Sprookjes van Grimm, is hij nagenoeg vergeten.
Pieck (1895-1987) geniet in de kunstenaarswereld geen erkenning. Hij geldt als een ambachtelijk voortreffelijke tekenaar, die De Goeie Ouwe Tijd idealiseerde en in woord en daad afstand nam van wezenlijk kunst is: onderzoekend en vernieuwend.
Ik weet nog dat ik Anton Pieck als adolescent mateloos bewonderde en de tekenleraar op het lyceum om zijn mening vroeg. Dat leidde tot een desillusie. De docent zei: 'Anton Pieck kan geen figuren tekenen.' Ik moet er aan toevoegen dat hij zijn oordeel baseerde op Piecks oeuvre tot en met de jaren veertig van de vorige eeuw. Van de Efteling was nog geen sprake. Wat ik destijds op school 'voor zoete koek opnam' (dat was in die tijd vanzelfsprekend, het leraarsgezag was onaantastbaar) zou ik nu zeker niet meer aanvaarden. Anton Pieck was, althans in zijn latere werk, heel goed in menselijke figuren en zeker in karikaturen.

Ik kan het niet laten, een zijdelingse opmerking van Jan Blokker over Pieck te citeren: 'Maar wat denkt u van Jack van Gelder? Opperkletsmeier, die elke avond in een door Anton Pieck ontworpen alpendecor (je moet het van de museummaffia weer mooi vinden) de ene degoutante gast na de andere ontving.'
BeantwoordenVerwijderen