zaterdag 28 juni 2008

Akoestisch modem

Sante Brun heeft vandaag - naar aanleiding van het fenomeen Asus eee - een gedenk-
waardig stukje
over gedenkwaardige belevenissen met een vroege laptop. Dat was een simpel tekstverwerkertje, met een los akoestisch modem. Het maakt bij mij ook het een en ander los, want ik herinner mij de Olivetti met smal zwart-wit lcd-schermpje, waarop je tekst in vier of vijf regels tegelijk te lezen was (veel scrollen), welke tekst je vervolgens per telefoon naar de krant kon 'doorpiepen'. Na de invoering van het 'geïntegreerd tekstverwerkend systeem' op de krant (het nieuwe gereedschap over het gebruik waarvan ik nog door het personeelsblad van de VNU ben geïnterviewd) waren deze mobiele computertjes opnieuw een hele verbetering. In de jaren tachtig van de vorige eeuw was ik nog provincieredacteur en ik denk met genoegen terug aan de mogelijkheid, je nieuws in de perskamer van het provinciehuis in hapklare brokken te verwerken en te verzenden, zodat je na afloop van staten- of commmissievergaderingen meteen naar huis kon, in plaats van nog eens uren op de krant te moeten zitten.
Meer over mijn Asus EEE

Geen opmerkingen:

Een reactie posten