zaterdag 28 juni 2008

O ja, die Asus EEE

In onderstaand stukje over die vroege laptops van Sante Brun en ondergetekende, had ik eigenlijk ook nog even moeten ingaan op de Asus EEE, die sinds 'n maand of twee in mijn bezit is en die onder meer tijdens vakantie in Frankrijk zijn werk uitstekend heeft gedaan.
Op de specificaties van die EEE ga ik verder niet in. Daar is overal al eindeloos over geschreven en gepraat en heel wat informatiever dan in dat lifestylemagazine waar Sante uit citeerde.
Er zat dus het besturingssysteem Linux op. Nou daar heb ik nog nooit goed mee uit de voeten gekund, dus ook in dit geval niet. Weg ermee. Van mijn broer kreeg ik op mijn verjaardag een externe dvd-brander en die kwam nu geweldig van pas. Tot mijn verrassing accepteerde Microsoft (productactivering) de installatie van XP Pro zonder meer. Maar ja, de EEE heeft een harde schijf (flash geheugen) van slechts 4 Gigabytes en dat is voor dit besturingssysteem aan de krappe kant. Ik heb nu van die 4 Gig nog nauwelijks 1 over, dus zoek naar mogelijkheden om dat Windows nog iets verder te strippen. Probeer bij voorbeeld Moviemaker er maar eens af te gooien. Dat gaat zomaar niet. Zet trouwens qua ruimtewinst niet echt zoden aan de dijk. Gelukkig heeft die EEE een sleuf voor een SD-kaartje, wat in mijn geval neerkomt op een extra schijf van 4 Gig. Een verdubbeling! Daar zet ik dus zo mogelijk alle extra programma's op. Ook de standaardmap Mijn Documenten kan je daarheen verplaatsen.
Ja, en dan is er natuurlijk ook nog zoiets als het werkgeheugen. Dat bedraagt maar 512 MB, zodat XP nog net kan opstarten en werken. Je bent dus voor 300 euro klaar, maar niet echt als je geen genoegen wenst te nemen met Linux. Bij Asus, via de website gevraagd, waar een geheugenkaartje van 1 Gig voor een EEE aan moet voldoen. Per omgaand antwoord gekregen. Met die formule op het web gaan zoeken. Uiteindelijk terecht gekomen bij Paradigit. EU 19,99, da's redelijk. Voor alle zekerheid bij de helpdesk daar nog even de comptabiliteit gecontroleerd. Antwoord: Ja!
Vraag aan de toonbank in Eindhoven: Zou de Technische Dienst hem er ook in wil zetten? Antwoord: Het valt te proberen.
In eerste instantie zegt die TD, dat ik daarvoor 9 euro moet betalen, aangezien de EEE niet bij P. is gekocht. (Die zit of zat daar volgens mij niet eens in het assortiment.) Vervolgens kijkt de TD naar de EEE als naar een opgegeven kankerpatiënt. 'Doen we niet, veel te moeilijk.' Ik blij dat ik vriend Joop heb, die om zulke dingen moet lachen.
Bij P. krijg je bij elke aankoop een kaartje, waarmee je via haar website kunt meedoen aan een wekelijkse loterij naar teruggave van het aankoopbedrag. Altijd proberen. Je moet dan wel enkele vragen beantwoorden als: Hoe vind je onze service? Dat mondde bij mij dus uit bij 'Slecht'. Elk jaar weer wint P. in de eigen branche de prijs voor de beste winkelketen en weet dat natuurlijk nadrukkelijk te afficheren. Altijd al met gemengde gevoelens bekeken en nu zeker.

3 opmerkingen:

  1. Ik heb 'n beetje spijt van de negatieve beoordeling van Paradigit. De technische vriend die mij in dit geval zou helpen, zei dat hij zich de terughoudendheid van de TD, om de EEE open te maken, wel kon voorstellen. En hij kreeg in zoverre gelijk dat het demonteren van dat notebook zo ingewikkeld bleek, dat ik me tot Asus heb moeten wenden om een oplossing te vinden voor het uitbreiden van het intern geheugen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van Asus krijg ik de volgende email:
    Helaas zheeft Asus geen speciael afdeling waar u dat zou kunnen laten doen
    in principe verwijzen wij dan door naar de winkel van aankoop
    u zou het geheugen bij een andere winkel kunnne aanschaffen en informeren of zij dat voor u kunnen doen
    Ik zal dus om te beginnen dat geheugenkaartje naar Paradigit moeten terugbrengen. Eventueel overweeg ik Windows 2000 te installeren. Je kunt dat 32 bits besturingssysteem zó inrichten, dat het praktisch dezelfde faciliteiten biedt als XP (zeker in deze toch beperkte omgeving), bij een veel geringer schijf- en geheugengebruik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het installeren van Windows 2000 heb ik voorlopig opgegeven, met dank aan Microsoft die de mogelijkheid blokkeert als je XP op je computer heb staan. MS is nooit sterk geweest in het behandelen van haar klanten als volwassen mensen, die echt wel weten wat ze willen.

    BeantwoordenVerwijderen