vrijdag 9 mei 2008

En dat is Oosterhout!


In de eerste helft van de vorige eeuw (ik betwijfel of het nog geldt) had Oosterhout een volkslied, waarvan ik alleen de eerste twee regels (via mijn vader) nog ken:
En dat is Oosterhout
't Is iets bijzonders!

Oosterhout (bijna 54.000 inwoners) is volgens Wikipedia een voorstad van Breda, maar ze ligt wel op 10 km afstand en daartussen bevindt zich een groene buffer. Stadsrechten heeft Oosterhout wel, sinds 1809, gekregen van koning Lodewijk Napoleon, de goeierd. Echter geen spoorstation en dat is te wijten aan de Bourgondische geest van zijn bestuurders aan het einde van de negentiende eeuw. Tegen de aanleg van de spoorlijn van Breda naar Tilburg, reisde het gemeentebestuur naar Den Haag om bij de Minister van Verkeer en Waterstaat te pleiten voor een aansluiting. Eenmaal in de residentie gearriveerd, zeiden ze tegen elkaar: 'Maar eerst 'n stukske eten hè?' Intussen zat het gemeentebestuur van Gilze Rijen al bij de minister en won het pleit. Het enige wat de verliezers er aan overhielden was het gezegde: 'Eerst eten, zeggen ze in Oosterhout.' Het doet overigens niets af aan een zekere voornaamheid die het stadje altijd heeft gehad, zeker vergeleken met Rijen. Je ziet het (gelukkig) nog steeds aan de vele deftige herenhuizen, met dat van wijlen de koekfabrikant/zanger Willem de Hoog aan de Markt als absoluut hoogtepunt.
Over Ooster-
hout heb ik als kind een lawine van anecdotes over me heen gekregen, bij herhaling (verveelde nooit) verteld door mijn vader. Die was in het begin van de vorige eeuw regisseur geweest van de Oosterhoutse zangvereniging Aurora, die zich te buiten ging aan de toen zeer populaire operettecultuur. Tot in mijn tijd is Oosterhout een stadje met veel vokaal talent gebleven. Het jongenskoor De Oosterhoutse Nachtegalen was van een beroemdheid, die nauwelijks onder deed voor die van de Wiener Sängerknaben. Ik wil de lengte van mijn stukjes op dit blog enigszins beperken, dus start ik een tweede aflevering.

Onderaan aflevering 4 staat een link naar een album op PhotoExpress van Adobe, waar je een diashow van foto's van voornamelijk oud-Oosterhout kunt bekijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten