woensdag 15 november 2017

Russen en boeven

Gaan de Russen zich bemoeien met onze raadsverkiezingen in maart volgend jaar? Dringen tegelijkertijd figuren uit het criminele circuit onze plaatselijke politiek binnen? Of zijn dit complottheorieën, waarbij je je schouders moet ophalen?
Wat die criminelen  betreft, houd ik het voorlopig op koudwatervrees. De politieke partijen zijn er immers zelf bij – ik bedoel niet bij de criminelen, maar niemand komt tegenwoordig op het pluche zonder gedegen screening. En ons kent ons, toch? Of vergis ik me en hoor ik daar hoongelach? Nogal wat vraagtekens, geef ik toe.

Over de Russische invloed hebben diverse kamerleden hun zegje gedaan. Volgens Sjoerd Sjoerdsma (D66) willen de Russen niet een bepaalde kandidaat of partij helpen, maar gaat het om het verstoren van westerse democratieën. Sharon Gesthuizen van de SP waarschuwt: ‘Als politicus ben je interessanter om te hacken dan wie dan ook.’ Trouwens, ‘iedereen die een belang heeft, kun je verdenken,’ voegt zij er aan toe, waarmee we weer terug zijn bij de boeven onder ons.

Volgens de website van RTL Nieuws wil D66 dat Google actie onderneemt tegen de daar illegaal genoemde Russische website DocPlayer. Een of andere wizzkid zou tonnen verdienen met het stiekem copiëren van documenten van duizenden nietsvermoedende Nederlanders. Hoe, staat er natuurlijk niet bij. Wel krijg je van RTL een venstertje, waarin je je naam kan tikken om via de zoekfunctie van Google na te gaan wat DocPLayer van jou heeft opgeslagen. Nou, wat mij betreft is het lachen geblazen. Zo onnozel zijn de opgedoken onderwerpen. Maar ja, wie ben ik? Hoogstens een bemoeial.

Bij het invoeren van een willekeurige gemeentenaam wordt het al griezeliger. Temeer daar in de marge ‘vergelijkbare documenten’ worden weergegeven. Zodoende kwam ik bij het concept van een openbare besluitenlijst van b en w van de gemeente Heeze-Leende. Concept betekent, nog niet openbaar! Hoe is DocPlayer daar aangekomen?

Overigens stond onder de zoekresultaten van Google de volgende zin: ‘Sommige resultaten zijn mogelijk verwijderd op grond van Europese wetgeving inzake gegevensbescherming.’

Ze zijn ermee bezig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten