dinsdag 5 augustus 2014

Tobben met DAB

Wat DAB is, was mij vagelijk bekend. Je hoort er wel iets over in de STER-reclame: Digital Audio Broadcasting, oftewel internetradio. Zeg dat dan. Ik heb thuis zo’n apparaat van het merk AKAI, waarop de aanduiding DAB overigens ontbreekt.  Onmogelijk ding om te zien, maar het werkt op  ons thuisnetwerk. Af en toe eens ‘n ‘interne fout’ maar die lost-ie dan in enkele minuten zelf op.

Waarom zou je zo’n radio aanschaffen, er  is toch FM? Nou de ontvangst van dat zendsysteem is in de regio Eindhoven nooit optimaal geweest (schandelijk, zeker toen het nog de elektronicastad  bij uitstek was). En wonen in een appartementsgebouw met een betonnen skelet maakt het er niet beter op. Zodoende.

Maar die AKAI werkt uitsluitend op netstroom, is niet draagbaar. Dus viel mijn belangstellend oog bij de MAKRO op een handzaam type DAB/FM-radio, een kleine portable van het merk Philips. De doos bevatte aan de buitenkant bar weinig voor Jan Publiek relevante informatie. Made in China. De distributie geschiedt door Woox Innovations, gevestigd aan de Kastanjelaan in Eindhoven, jazeker. Je wordt evenwel uitgenodigd het product te registreren bij Philips.com.

De informatiebalie van de winkel heeft duidelijk een vakantiebezetting. Als ik de knul om meer gegevens vraag, googlet hij op DAB. Dit schiet niet op. Aangezien MAKRO nooit moeilijk doet bij terugbrengen, besluit ik, het maar eens te proberen. De prijs is redelijk.

De gebruiksaanwijzing is gesteld in alle denkbare talen, behalve Nederlands. Gelukkig voor mij geen probleem en ik krijg de radio aan de praat, zonder dat – zoals bij de AKAI – de inlogcode van het netwerk hoeft te worden ingevoerd. Kan makkelijk zijn op vakantie. FM doet het, zoals verwacht, alleen goed buiten. DAB vindt wel een x aantal stations, maar die beginnen vroeg of laat allemaal te stotteren. In zulke gevallen heb ik geen zin in troubleshooting, laat staan helpdesks.

Weg ermee.

1 opmerking:

  1. Zie voor reacties http://www.hhbest.nl/2014/08/05/tobben-met-dab/#comments Ik heb toch ergens de klok horen luiden over DAB.

    BeantwoordenVerwijderen