maandag 4 augustus 2014

Blendle, het schiet nog niet echt op

Blendle schijnt na ‘n maand of drie te vinden, dat ze het Betastadium te boven is. Nou, het lijkt me niet.

Blendle, wat is dat nou weer? Ik heb m’n oor hier en daar te luisteren gelegd, maar als het een begrip is, dan toch niet bij de gemiddelde nieuwsconsument, nader te omschrijven als de massa die het nieuws eerder over zich heen laat komen, dan er werkelijk op uit te zijn. ??? dus.

Er was blijkbaar geen aansprekender titel te bedenken voor wat in feite een digitale krantenkiosk is.

Laat ik voorop stellen dat ik als journalist Blendle niet meer zou willen missen. Het is een medium om de dag mee te beginnen. Je kunt er tamelijk snel zowat alle dag- en weekbladen, plus een aantal andere periodieken mee doorbladeren, kosteloos kennis nemen van de leads, om dan te besluiten al dan niet voor  een of meer dubbeltjes door te lezen. Je kunt de gekochte artikelen opslaan als *.pdf en eventueel doorsturen naar vrienden. Je kunt ook in het openbaar aangeven dat je een bepaald stuk interessant vindt en waarom. Je kunt van een gekocht artikel ook je geld terugkrijgen, mits je aangeeft waarom je dat wilt. Dat kan bij voorbeeld zijn: ‘het artikel voldeed niet aan mijn verwachtingen.’ Blendle noemt dat zelf sympathiek en dat is het natuurlijk ook. Het spreekt vanzelf dat men van jouw sportiviteit uitgaat.

Nu enkele opmerkingen, waarmee ik wil aantonen dat er aan Blendle nog wel het een en ander valt te verbeteren.

- Ik mis nog steeds de weekend-bijlagen van een aantal dagbladen, zoals die van de Leeuwarder Courant en Wegener.

- Sommige producties (bij voorbeeld van BN-DeStem) zijn ‘in stukken geknipt’, zodat je een vervolg apart moet oproepen en…betalen.

- Losse foto’s, politieke prenten e.d. zijn meestal niet op te klikken. Dat geldt ook voor sommige rubrieken en  (overlijdens)advertenties.

Het buitenland is nog maar mager vertegenwoordigd: The Economist en het Vlaamse financiële dagblad De Tijd.

- Groot bezwaar: al maanden belooft Blendle dat je kranten, waarop je geabonneerd bent, gratis via haar kunt lezen. Het uitblijven van deze voorziening is vooral vervelend als je een artikel wil aanbevelen.

- Storingen, zoals het niet tijdig verschijnen van een krant op Blendle, worden niet verklaard.

- Zogenaamde Volgsuggsties, waarop ik helemaal niet zit te wachten. Heb al meer dan genoeg van aandachttrekkers als Arie Boomsma, Margriet van der Linden, Charles Groenhuijsen en Georgina Verbaan. Bekend is Bekend. Wegkruisen levert alleen maar meer op. Bekende Nederlanders zijn niet per definitie interessant, da’s het probleem. (Vanavond nemen KRO- en NCRV-presentatoren BN-ers mee naar hun geboortestreek, lees ik in mijn programmagids. Zou ‘t ooit eens ophouden?)

- Volkskrant-columns à 0,25 staan gratis op de website van die krant en worden via Twitter aangekondigd.

- De mededeling ‘je hebt er weer en tientje bij’ (automatische aanvulling van wat je portemonnee heet) blijft te lang staan – zelfs als je saldo alweer tot 3 euro is gezakt. De mededeling is trouwens te flatteus voor Blendle; ze betekent namellijk dat er weer een tientje van je is ingehouden!

Dit is het voorlopig, Heb even op de pianist geschoten, hoewel hij zijn best doet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten