Volgens een ex-student culturele wetenschappen (over de vraag of hij daarin ook afgestudeerd is, laat hij ons in het ongewisse) in het ED zit Zwarte Piet bij ‘oude’ Nederlanders in de genen. Daarom is Zwarte Piet ‘een cultureel ding’. Gossiemikkie. Vertel me eens wat nieuws, als je überhaupt nog iets zinnigs te berde hebt te brengen in deze eeuwigdurende discussie over een winters verschijnsel in het hartje van de zomer.
Maar wat mij toch wel interesseert is dat ‘oude’. Het valt namelijk op, dat de kloof tussen oud en jong in dit land zich steeds duidelijker begint te manifesteren. Het lijkt wel oorlog. Ofschoon hij het woord zorgvuldig lijkt te vermijden, is de Consumentenbond volgens reclamegoeroe Eugène Roorda een oubollige organisatie. Hoezo? De Bond heeft AH tot de ‘kletsmajoor’ van het jaar verklaard, vanwege de onzin die de grootgrutter (mag dat woord, Eugene?) op de etiketten van zijn producten zet. De Consumentenbond heeft ook het woord ‘smoesjes’ gebruikt en zoiets hoor je volgens Roorda tegenwoordig alleen nog uit de mummelende mond van gerimpelde boerinnen. Over cultuur gesproken.
Roorda betoogde een en ander in een gesproken column voor BNR, een commerciële radio-omroep, die zich specialiseert in reclame-boodschappen als it’s easy to lease it. Ik ben zeker te oud om dit allemaal te bevatten.
Er zijn meer dingen, de laatste tijd, die mijn bevattingsvermogen te boven gaan. Neem de reparatiewetgeving die door het kabinet, heel strategisch ná het ingaan van het kamer-reces, is aangekondigd ten behoeve van huishoudelijke hulp voor oudjes en andere gebrekkigen. De gemeenten mogen dat stuk toegevoegde bureaucratie praktiseren, dat spreekt.
Om met onze culturele wetenschapper te spreken, voer voor historici in de toekomst.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten