De beste van dit en de beste van dat. Dit soort ‘wedstrijden’, vaak een vorm van ‘nieuwsmakerij’, die doorgaans haar hoogtepunt beleeft tegen de jaarwisseling, ik moet er niet veel van hebben. En als steeds dezelfde wint, wordt het al helemaal saai. Of je daarom zo’n wedstrijd moet afschaffen, zoals bij het mondiaal gesputter rond de hegemonie van de Nederlandse hardrijders op schaats, is vers twee. Dan is het natuurlijk even niet aan de orde.
Maar de Michelinsterren-cultuur vind ik bij voorbeeld niet te pruimen – is alleen interessant voor de koks. In het Eindhovens Dagblad trof ik vandaag weer een stukje aan over zo’n culinaire prijs, waarbij terecht werd geconstateerd dat de opvatting van de vakjury en die van het publiek nogal eens uiteenlopen. ‘Dat publiek hecht vooral waarde aan de friet met mayo.’
Makkelijk, dat Blendl, waarmee je vrijblijvend door ‘alle’ kranten van Nederland kunt bladeren. Daarbij zag ik vanmorgen in BN/DeStem het intrigerende kopje ‘Zoektocht naar meest gastvrije stad beëindigd: “Als Den Bosch altijd wint, gaat de lol ervan af”.’ Dus dat stukje maar aangeklikt en voor ‘n dubbeltje gekocht.
De reden is dus dat de initiatiefnemers, VVV Nederland en het adviesbureau Van Spronsen en Partners vinden dat de missie geslaagd is. De algemeen directeur van die VVV zegt dat ‘dankzij het onderzoek duidelijk is geworden dat een gastvrije stad meer tevreden gasten oplevert, die anderen weer inspireren tot een bezoek’. En blablabla. Geweldig.
Breda is helemaal niet rouwig om het verdwijnen van de prijs. De nieuwigheid (altijd weer dat new new!) is er wel zo´n beetje van af, zegt de directeur van de stedelijke VVV. En dan komt de echte aap uit de mouw. Het gaat om de lol van het winnen en die is na vier keer winst door Den Bosch voor Breda volledig uit het zicht geraakt.
Ach, mevrouw de directeur, er komt wel weer eens een nieuwe prijs, al is het alleen maar vanwege zakenpartners die zich wensen te profileren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten