zondag 15 september 2013

Hoeft niet meer

Op 16 augustus stuurde ik aan de gemeente Oirschot, ter attentie van de communicatie-adviseur (zo heten voorlichters tegenwoordig) de volgende mail:

‘In de berichtgeving over de verkoop van het voormalige gemeentehuis van Oost-, West- en Middelbeers, mis ik enige aanwijzing over de toekomst van de werkkamer van wijlen burgemeester mevrouw Smulders-BeliĆ«n. Is in de concept-koopovereenkomst met de heer Becx ook een bepaling opgenomen over het behoud van dit interieur, wat bij mijn weten altijd de bedoeling is geweest?’

Nadat ik rond eind augustus in een twittergesprekje (lees goed, geen twistgesprekje, integendeel) met burgemeester Ruud Severijns erop had gewezen, dat ik tot dan op mijn vragen nog geen antwoord  van de gemeente had mogen ontvangen, kwam er op 12 september eindelijk een reactie van een ‘medewerker Grondzaken’:

‘Over het behoud van het interieur van de oude werkkamer zijn in de overeenkomst met de nieuwe eigenaar geen afspraken gemaakt. De Monumentencommissie heeft het pand bekeken en treedt met de nieuwe eigenaar in overleg over het behoud van monumentale elementen.’

Maar als ik de actuele situatie in Middelbeers nu overzie, dan hoeft het niet meer. Ik ben bang dat van de ‘monumentale elementen’ in het oude gemeentehuis niet veel meer over is. In het Eindhovens Dagblad van zaterdag staat namelijk een uitvoerig bericht over vernielingen die in de nacht van 27 op 28 augustus in het gebouw zijn aangericht, Zo ernstig dat voor de werkkamer van ‘Ons Mevrouw’ (de eerste vrouwelijke burgemeester van Nederland) het ergste valt te vrezen.

Wie zei ook weer: ‘Alles van waarde is weerloos’?

(Gesproken column 18.09.13 Omroep Best.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten