zondag 25 november 2012

BB

Hij was misschien wel de oudste internetter van Nederland en ondertekende zijn aan mij gerichte emails met BB, wat stond voor Broer Berry. Voluit heette hij Bernard Guillaume. Zaterdagmorgen is hij op bijna 92-jarige leeftijd – zoals hij de afgelopen weken graag wilde – in zijn slaap overleden.

Wij waren als broers en zussen (vier jongens en twee meisjes) nooit erg close. De leeftijdsverschillen waren hier en daar ook wel erg groot. En we leidden ieder ons eigen (drukke) leven. Maar we knoopten wel de woorden van onze vader, tijdens diens gouden bruiloft in onze oren: ‘Wees lief voor elkaar.’ Dat heb ik zeker de laatste jaren geprobeerd te zijn voor BB (en omgekeerd), sinds wij als laatsten van de zes kinderen waren overgebleven

guido_berry_eddy_han_kitty ca.1942Op bijgaande foto uit ca. 1942 zijn vijf van de zes te zien. Van rechts af: Catherine (Kitty), Henri (Han), Edouard (Eddie), Bernard (Berry), met mij, Guillaume (Guido) op de knie. Onze oudste zus, Dina, ontbreekt.


BB was een Philipsman in de commerciĆ«le sfeer, die een aantal jaren  in verre landen – zelfs met zijn hele gezin, hij kreeg zes zonen, in Nigeria – heeft doorgebracht. Hij heeft een interessant leven achter rug, was nota bene in 1943-1945 in een Belgisch kapucijnenklooster, droeg de pij en een tonsuur. Achteraf heb ik bedacht dat-ie daarmee toch maar mooi de oorlog is doorgekomen. Han daarentegen werd in mei 1942 als tweede luitenant b.d. alsnog naar een krijgsgevangenkamp afgevoerd.

Berry heeft de laatste jaren van zijn leven, wonend in een appartement aan het Dommelplantsoen in Eindhoven, besteed aan het op zijn computer (hij had er veel eerder een dan ik) schrijven van zijn autobiografie. Dat boek mochten wij niet voor zijn dood lezen – ‘die discussies, daar hoef ik niet bij te zijn’ – maar ik verwacht er veel van. BB had niet alleen een vlotte pen (en een schitterend handschrift!), maar ook een goed gevoel voor humor.

IM_BB IM_BB2

We zijn allemaal blij dat hij na een ziekbed van bijna een half jaar, waarvan drie maanden onder de liefdevolle verzorging van De Hapertse Kluis, zijn rust heeft gevonden.

-0-

- Mijn dochter Mariken, petekind van Berry, wijdt ook een liefdevol en bewonderend stukje aan hem op haar weblog.

- In december 2010 was BB’s 90e verjaardag aanleiding tot een groot familiefeest in Huis Den Deijl bij Breda. Daarbij kwamen nogal wat herinneringen naar boven.

1 opmerking:

  1. Mooi, ik heb ook eeen stukje geschreven over OB http://brenazet.blogspot.fr/2012/11/oom-berry.html

    BeantwoordenVerwijderen