woensdag 22 januari 2025

Eindhoven moet doorknokken voor spoortunnel

Eindhoven moet doorknokken voor de bouw van een spoortunnel. Dat is de eerste gedachte die bij me opkomt na het lezen van een verslag in het Eindhovens Dagblad, waaruit blijkt dat de gemeenteraad zich verzet tegen een zogenaamde fly over in het stadsdeel Tongelre ten behoeve van een ongelijkvloerse kruising ten oosten van het centraal station.

De fly over kost ongeveer 300 miljoen euro en een tunneloplossing meer dan het dubbele. Mijn primaire gedachte heeft natuurlijk te maken met het succes dat Best (aanvankelijk door een actiegroep D'rop of D'ronder) in het begin van de jaren negentig boekte met verzet tegen een 'hoge oplossing' met als alternatief een bijna een kilometer lange spoortunnel, die 800 miljoen guldens (dat wel) kostte. Precies volgens de planning (ook dat). Er kwam ook een gedeeltelijk ondergronds station.

De actie bestond onder meer uit het plaatsen van een stel containers bij de spoorwegovergang in de Hoofdstraat/Oirschotseweg, om de mensen een idee te geven wat hen anders te wachten stond.

Eindhoven is bang dat de regering, die ook ernstige financiƫle tekorten bij de Nederlandse gemeenten dreigt te veroorzaken, het zal laten afweten. Vergelijkbaar probleem waarover je de laatste tijd niets meer hoort: de verdubbeling van de A58 bij Oirschot. Ook daar dreigt 'hoogbouw' die een ernstige aantasting van het leefklimaat in het monumentale dorp zou veroorzaken. Laten Best en Oirschot maar gauw fuseren, wie weet staat het geheel sterker.

Eindhoven daarentegen heeft genoeg potentieel om zich door Den Haag geen oor aan te laten naaien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten