In juni ligt Eindhoven Airport twee weken stil in verband met
de vernieuwing van een startbaan. Dat was een unieke kans om eens na te gaan hoe
het staat met het fijnstof in de lucht als er niet gevlogen wordt: zogenaamde
nulmeting. Maar de plannen daarvoor zijn afgevoerd, want…kosten 100.000 euro.
Dit meldt het ED vandaag tussen neus en lippen – in een berichtje op
pagina 2 van het regiokatern. Daar gaat-ie weer.
Wie de kosten had moeten betalen, weet ik niet. Airport-zelf? Zou heel
normaal zijn geweest. Secundair belanghebbende de stad Eindhoven? Ook nogal voor
de hand liggend. Tertiair: de provincie Noord-Brabant, immers toch zo begaan met
de leefomgeving? Het bedrijfsleven, dat zo veel belang zegt te hebben bij de
luchthaven. Brainport!
Ze zeggen dat je dit soort vergelijkingen niet mag maken, maar ik doe het
toch: dezelfde krant, het Eindhovens Dagblad dus, opent heden met een
snorkend verhaal over de ambilties van de de gemeente, waar het gaat om
topsportevenementen. ‘Stad wil meer EK’s en WK’s.’ Daarbij denkt men
aan onder meer een jaarlijkse World Cup zwemmen – niet voor niets is Robert van
den Hoogenband, juist, de broer van…- aangetrokken als acquisiteur. Daarnaast is
het azen op de Europese Hockey League-finale en zo nog wat meer.
Het budget van Van den Hoogenband is vier miljoen euro, op te brengen door
Eindhoven (viermaal 350.000), de provincie (idem) en ‘het bedrijfsleven.’ Vier
miljoen dus, voor iets waarvan je het resultaat nog maar moet afwachten.
Het is maar waar je de meeste waarde aan hecht, aan je sportimago of aan het
welzijn van je inwoners en andere burgers voor wie je geacht wordt, je als
‘hoofdstad’ van een regio verantwoordelijk te voelen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Alleen moet je dat niet illustreren met de CO2-strepen, want die hangen tussen de 8 en 12 kilometer boven Ehv Airport. Vermoedelijk heeft Eindhoven zelf daar geen last van. Wij, in Limburg, Noord-Brabant en Zeeland 'genieten' overigens in hoge mate van die 'chemtrails': boven die drie provincies ligt de drukst bevlogen luchtverkeersweg van de wereld.
BeantwoordenVerwijderen