woensdag 21 januari 2015

'Follow the money en afknijpen die boel'

's Morgens om tien over zes switch ik altijd van Radio 1 naar BNR want, om met een nachtluisteraar te spreken, dan heb ik het wel gehad met de muziek op die nieuwszender. Nu waren die tien minuten wel interessant, want het ging natuurlijk over de State of The Union van Obama, die zich door niets, ook niet door de absolute meerderheid van de Republikeinen in het Amerikaanse parlement, uit het veld laat slaan. In dit geval liet hij - wat VS-presidenten in hun jaarlijkse troonrede zelden of nooit doen - het woord veto vallen.

Op BNR hoorde ik vervolgens iemand zeggen: 'Wat was die man kwaad.' Bleek het te gaan over Philip Cocu, zeg maar bloemkolen. Maar gelukkig is daar om kwart voor zeven een columnist te horen en vanmorgen was dat niemand minder dan Bernard Hammelburg, de ouwe rot met veertig jaar ervaring in buitenlandse politiek. Ik heb eens een hoofdredacteur gehad, die placht te zeggen, 'niemand is onvervangbaar'. Nou, wat mij betreft geldt dat niet voor Hammelburg.

Bij hem ging het helemaal niet over de speech van Obama, maar over de financiering van IS. Bernard weet het zeker. Het geld komt van de Arabische sjeiks en emirs. Zijn conclusie was dan ook: 'Follow the money en afknijpen die boel.'

Los van de deuntjes, blijf nooit te lang bij Radio 1 hangen.

Naar de column van Bernard Hammelburg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten