vrijdag 23 januari 2015

Appels en peren

Bij Nachtzuster, 'een programma van Max', hoor je nog eens wat. Zoals deze van presentator Astrid de Jong: 'Eventueel kunnen we appels met peren vergelijken, maar ik vind dat we dit allemaal hier niet moeten doen.'

Deze populaire vorm van nachtradio, stelt mensen in de gelegenheid, vragen te stellen, waarvan het de bedoeling is dat ze ergens tussen 02.00 en 06.00 uur door luisteraars zelf worden beantwoord.

Een intrigrerend verhaal van een vrachtautochauffeur - een categorie die kind aan huis is bij Astrid: 'Bij de ingang van een grote supermarkt zitten securitymensen, die in mijn cabine komen snuffelen en dan zaken in beslag nemen als een gastankje waarmee ik mijn soep opwarm of een naar hun mening iets te groot mes, volgens de veiligheidsmannen "een steekwapen".'
'Is dat wel wetmatig? Misschien kan Ruben daar iets over zeggen,' zei de man, doelend op een vaste, juridisch onderlegde beller die als het er op aankomt, overal wel raad op weet.

Aangezien ik Nachtzuster ook gebruik om opnieuw in slaap te vallen (sorry, maar Astrid weet dat ik daarmee niet de enige ben), heb ik een eventueel optreden van Ruben in dit geval gemist. En het is niet de bedoeling dat vragen alsnog in een volgende uitzending aan de orde komen. U zult het dus moeten doen met mijn oordeel van de kouwe grond. Me dunkt dat de cabine van een vrachtauto een privédomein is en het onbevoegd binnendringen van deze ruimte gerekend moet worden tot zoiets als huisvredebreuk, Niks appels en peren. En het inpikken van voorwerpen uit een vrachtauto door particulieren is naar mijn idee zonder meer strafbaar.

Wat mij betreft is de zaak hiermee niet afgedaan, want we kunnen over deze affaire dan wel een beetje lacherig doen, maar het lijkt mij toch een uitwas van de beveiligingsmanie die ons land - wat zeg ik? Europa - momenteel in de greep houdt. Dus zal ik dit stukje beleefd voorleggen aan mijn gestudeerde neef, die rustend advocaat is. Want het zou me verbazen als hierover niet ergens jurisprudentie zou zijn te vinden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten