woensdag 16 april 2014

Welja, ‘alle macht aan de burgemeesters’

Die Benjamin Barber, dat is me d’r eentje. De Amerikaanse politicoloog meent het Ei van Columbus te hebben gevonden met zijn betoog ´alle macht aan de burgemeesters´.

Ja, er wordt nagedacht over onze democratieën, in het bijzonder over het regionale bestuur, al járen. Op zichzelf is dat natuurlijk een goed ding, het nadenken bedoel ik. Zo hadden we David van Reybrouck, schrijver van dat geweldige boek Congo. Die poneerde de stelling ‘niet kiezen maar loten’. Ik heb het fijne ervan (nog) niet tot me genomen, dus kan alleen maar zeggen: kom er maar eens op.

Barber was in Amsterdam en liet zich interviewen door De Persdienst, dus staat het of komt het in driekwart van de regionale kranten. Hij heeft wel degelijk gezag hoor, die Barber, want was zelfs ‘adviseur van oud-president Bill Clinton’. Dat oud moet er eigenlijk af, maar niet zeuren.

Genoeg gezag dus, ook om Nederland er fijntjes op te wijzen dat het maar eens moet beginnen met zijn burgemeesters te kiezen. (Loting zit niet in Barbers vocabulaire.) Eigenlijk is dat een beetje ‘n contradictio in terminis, want ooit – nog niet eens zo heel lang geleden - hadden onze burgemeesters het compleet voor het zeggen, van bovenaf gedropt door Den Haag, om die analfalbeten in de gemeenteraad in de gaten te houden, wat? te ringeloren. Ik heb een burgemeester van Eersel eens horen uitroepen: ‘Zijn er dan geleerdere mensen in de Kempen dan de burgemeesters?’ De commissaris des konings, ook zoiets. Destijds hoor. In Limburg noemen ze hem trouwens nog steeds gouverneur.

Ik heb niet het gevoel dat wij heden ten dage nog de nieuwe democratie uit Amerika moeten halen. Burgemeesters als ‘n veredeld soort sheriff. Eén Rob van Gijzel lijkt wel genoeg, als ik Jos Kessels mag geloven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten