donderdag 10 april 2014

Voor goed zwijgen?

In de krant lees ik een mededeling dat het OM iemand ‘voor goed het zwijgen wil opleggen’.

Wat is de betekenis van deze uitdrukking? Niet beter te weten, dan dat het OM iemand dood zou willen zien. ‘Voor goed’  is immers ‘voor eeuwig’. Ik weet zeker dat dit een term is die in het verleden in deze context werd gebruikt.

Wat doe je in dit geval? ‘n Beetje googlen en de Dikke Van Dale er op naslaan. Geen resultaat. Hoewel Van Dale een opvallend uitvoerig lemma wijdt aan alles wat met (ver)zwijgen te maken heeft.

Een laatste proef op de som: de vraag aan Levensmaatje (geboren in 1945), ‘waar denk je aan bij iemand voor goed het zwijgen opleggen?’ Ze zegt: ‘Aan moord!’

Spreken is zilver, zwijgen is goud. ‘Ik heb liever zilver,’ reageerde een  naar mijn gevoel al te spraakzame dochter eens. Ik heb nooit de neiging gehad, haar voor goed te laten zwijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten