zaterdag 16 februari 2013

Het selectieve mediawinkelen van Jorritsma

jorritsmaAnne Marie Jorritsma, ooit minister van verkeer  en waterstaat, in welke functie ze niet veel klaar maakte, wachtte – dat moet nu alweer ‘n jaar of zeven geleden zijn - tot er 'iets anders leuks voorbijkwam' en werd toen burgemeester van Almere. Met in het verder verschiet natuurlijk de post Amsterdam, maar dat laatste is uiteindelijk niet gelukt. Te scheve schaatserig, te publiceitsgeil, uitblinkend in ijdelheid bovendien. Draagt de protserige ambtsketen van Almere te pas  en te onpas, desnoods op wat veel weg heeft van een carnavalspak.

Met de media heeft Jorritsma een haat-liefde-verhouding; publiciteit moet in haar kraam te pas komen, anders maar liever niet. Hoewel, als ze bij voorbeeld door Pauw en Witteman wordt gevraagd (niet zo gauw vanwege Almere natuurlijk, maar ze is ook nog voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten) dan staat ze onmiddellijk in de startblokken..

Verschil moet er wezen, dus van tv-zendgemachtigde PowNed (spreek uit poont) moet Jorritsma niks hebben. Die hebben haar blijkbaar ‘n keer op de van hen bekende manier geschoffeerd. Nu is het natuurlijk haar goed recht, ergens nee tegen te zeggen, zou ik ook doen als het me uitkwam. Maar in het geval Poont gaat Annemarie net even te ver. Ze heeft de zender namelijk uitgesloten van door haar te geven persconferenties. De journalistenbond NVJ heeft inmiddels al te kennen gegeven, dat Almere’s burgemeester daarmee tornt aan de grondwettelijke rechten van de Poont-journalisten. En zo is het maar net. Ik ben geen bewonderaar van dat televisiekanaal en deszelfs jakhalzen, maar als het daarover gaat weet ik er nog wel ‘n paar. ‘n Beetje bestuurder of politicus moet daar tegen bestand zijn. ‘t Hoort er nou eenmaal bij.

Ik merk dat ik er eigenlijk alweer teveel woorden aan vuil maak, maar ik wil toch nog even kwijt dat nog nooit een burgemeester of welke gezagsdrager dan ook een zaak met uitsluiting van journalisten heeft gewonnen. En ik spreek uit eigen ervaring.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten