maandag 25 februari 2013

Dag Atje

Atje Deelstra is (het klinkt raar, dat weet ik) eigenlijk nooit helemaal uit mijn gedachten weggeweest. Dat komt omdat ze verbonden is aan mijn debuut als journalist in Friesland, januari 1956 (elfstedenwinter, trouwens). De eerste kortebaanwedstrijd voor vrouwen, die ik meemaakte. In Oldeboorn (Âldeboarn), dat dorpje met z'n ranke scheve torentje. Daar ontdekte ik dat Pisa eigenlijk niks bijzonders is; de Oldehove in Leeuwarden staat trouwens ook flink uit het lood.
atjedeelstra1956Atje was toen 17 en moest het opnemen tegen Martha Wierenga, de kortebaan-coryfee van dat moment. Wie - krap, krap, krap, meer lopen dan schaatsen - die 100 meter won, kan ik afleiden uit een foto uit mijn archief: Martha en zij werd in dat jaar ook Nederlands kampioen in Veenhoop.

Deze foto maakte ik van Atje in 1956.

Dat Atje Deelstra, die later trouwde met een zekere Keulen, in Irnsum (Jirnsum), dorpje aan de rijksstraatweg naar Zwolle, woonde zat nog in mijn geheugen. En dat werd helemaal opgefrist door dorpsgenoot Jappie Hallema, evenals Atje erelid van de 150-jarige ijsclub ter plaatse. Hij zei tegen het Friesch Dagblad: 'Het was 'n heel aardige, gewone vrouw. Vriendelijk voor iedereen. Ik moest altijd even binnen komen voor een bakje koffie.'

Verder spittend in mijn 6x6-archief vond ik dus (inmiddels 28 april) de foto van de kortebaanwedstrijd van Atje tegen Martha Wieringa, in 1956 in Âldeboarn. Martha (voorgrond) zal winnen, dat is duidelijk, hoewel zij reed op Friese schaatsen en Atje al op Noren. Hier is-ie dan:


 

 

 

 

 

 

 


Van Martha Wierenga hebben we, in tegenstelling tot Atje  nadien niets meer vernomen.

Dus ik volsta verder met: Dag Atje.

3 opmerkingen:

  1. Zie een verhelderende reactie van Peter Stikema op hhBest: http://www.hhbest.nl/2013/02/25/dag-atje/#comments

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En wie werd er in 1959 Fries kampioene kortebaan? Martha de Vries - Wierenga

    BeantwoordenVerwijderen