vrijdag 21 december 2012

Raadsleden gedeeltelijk drooggelegd

Raadsleden van de Friese gemeente Achtkarspelen mogen na afloop van raadsvergaderingen niet langer dan een uur nazitten en moeten hun drankgebruik daarbij minderen. De gemeenteraad hoopt zodoende te voorkomen dat de leden hun mond voorbijpraten tegenover journalisten. Onlangs publiceerde een plaatselijke krant nieuws over de voordracht van een nieuwe burgemeester. Sommige raadsleden zouden dat ondanks hun geheimhoudingsplicht hebben gelekt.

Onder invloed? Dat zal wel, moet de gemeenteraad hebben gedacht. Volgens mij is het tevens een teken dat de journalistieke ethiek in Noord-Oost Friesland achteruit holt. Of wellicht nooit iets heeft voorgesteld. Ik heb het hier niet over de achtenswaardige Friese dagbladen.

In mijn tijd (daar is-ie weer) kwam het ook wel voor dat wij als raadsverslaggevers na een al dan niet saaie vergadering met ‘de politiek’ en ambtenaren een borrel pakten. Kon zelfs een stevige borrel zijn. Op het autorijden daarna werd nog niet zo sterk gelet. Daarover wellicht later meer, zei hij met een blos van schaamte. Maar je moest als journalist wel je plaats weten, vond ik. Even niet ‘in functie’ zijn. Een gemeentesecretaris met een behoorlijke achtergrond (hij doceerde gemeenteadministratie in Tilburg) en bovendien van een kansrijke partij in Brabant, vroeg mij eens tijdens zo’n drinkgelag met dikke tong: zou ik een goeie gedeputeerde (van de provincie) zijn? Ik antwoordde: bel mij daar morgenochtend over.

Hij belde niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten