dinsdag 11 oktober 2011

Gangsta’s dissen met je app

Maandagavond zat ik met mijn tablet op schoot – dat is kort door de bocht gezegd een minicomputer – naar het debat over onze monarchie te kijken en hoorde domineeszoon en  opiniemaker Geert Mak zich ‘principieel republikein’ verklaren, maar met de toevoeging dat over een eventuele afschaffing van de monarchie eerst nog wel twintig jaar zou kunnen worden nagedacht. Als bijdrage aan de discussie, die zich synchroon op Twitter voltrok, tikte ik in: ‘Mak wil eerst nog een lintje.’

Vervolgens werd mijn aandacht getrokken door een tweet van de politie, waarin een sensationeel initiatief op het gebied van de internet-communicatie tussen haar en de burgers van de gemeenten Best, Oirschot en Son en Breugel (kortweg BOS) werd aangekondigd. Het gaat om een zogenaamde app voor mobieltjes en tablets, waarmee je, eventueel met foto, onmiddellijk iets verdachts bij de afdeling BOS van de politie Zuid-Oost-Brabant kunt melden. Omgekeerd, kan de politie natuurlijk ook die burgers met hun elektronische speeltjes inseinen en alarmeren. Minstens een landelijke primeur, begrijp ik en staatssecretaris Fred Teeven van Veiligheid en Justitie was dan ook aanwezig bij de presentatie van het project in het Bestse gemeentehuis. Burgemeester Kortmann zou bij deze gelegenheid de gedenkwaardige woorden hebben gesproken: ‘Vetcool en chill om de gangsta’s te dissen met je app’.

App is een afkorting van het begrip applicatie, wat letterlijk toevoeging betekent, een miniprogramma, dat je in dit geval gratis met je telefoon of tablet kunt downloaden. De app PolitieBOS is ontwikkeld door een bedrijf dat zich (ook best wel cool) Applsap-zonder-e noemt. Het behoort tot een Vennootschap Onder Firma (VOF) genaamd Vers Geperst! Dat bedrijf heb ik dinsdagmorgen maar eens gemaild, omdat de mededeling van de politie, dat de app op onder meer Android Market was te downloaden, niet bleek te kloppen.

Geen nood trouwens, want er zijn voldoende mogelijkheden om met de politie via het web te communiceren. Ik wees al op Twitter. De afdelingschef van Politie BOS, Peter van Dalen, heeft zelfs een eigen weblog inclusief mailformulier, waarmee je hem rechtstreeks kunt aanspreken. De laatste bijdrage van Peter aan zijn weblog is overigens van 18 juli. Zeker te druk.

Wat volgens mij bij dit alles een kardinale vraag is: kan je de politie ook aanspreken over eigen fouten en misdragingen? Jazeker, via Twitter, zo heb ik persoonlijk ervaren met de politie Eindhoven. Maar het kan wel zijn, dat de beantwoording op een cruciaal moment stopt.

Op 27 september schreef ik in twee opeenvolgende twitterberichten het volgende naar de Eindhovense politie: Verzoek om opsporing @PolitieEhv Kleine pol.auto zonder zw.licht of sirene, rijdt op Boschdijk over strook rechtsaf rechtuit door rood. Tijdstip: 27/9 ca. 11:30 op Boschdijk binnen de ring.

Op 28 september krijg ik zowaar een reactie: We proberen de bestuurder te achterhalen, om die te vragen naar de reden van dit gedrag. Maar daar is het wel bij gebleven. Op een ongeveer een week later door mij geplaatste vraag, of het onderzoek nog wat heeft opgeleverd, kwam geen antwoord meer.

Ik wens politie en justitie verder veel succes bij de communicatie met de burger op het internet. Ik blijf van mijn kant doen wat ik kan. Ondertussen drink ik een glaasje appelsap.

(Deze column verschijnt in gesproken vorm op Omroep Best, op woensdag 12 oktober, ca. 18:10 uur.)

4 opmerkingen:

  1. Beste Guido,

    leuk artikel!
    Ik heb nog geen mail van je mogen ontvangen, maar hier vind je de link naar de app in de Android market:
    https://market.android.com/details?id=com.bos.app&feature=search_result

    Geniet van je glaasje Applsapp!

    Groet,

    André
    Applsapp

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste André,
    De ene Android-installatie is blijkbaar de andere niet. Ik krijg op mijn Asus eee-pad Transformer de mededeling, dat deze app compatible is 'met geen van uw apparaten'. Hij laat zich dus ook niet installeren!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er komt ook een app die het Europees schadeformulier gaat vervangen. Ga ik niet downloaden want lijkt me zoiets als de duivel verzoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Reacties ook op hhbest:

    http://www.hhbest.nl/index.php/2011/10/11/vriend-zijn-met-de-politie-via-je-app/#comments

    BeantwoordenVerwijderen