donderdag 17 maart 2011

Openingszin

Sommige literatuurkenners menen dat de eerste zin de kwaliteit van een roman bepaalt. Waar of niet, zou het ook gelden voor bij voorbeeld columns? Het is te hopen van niet, want neem nou Jos Kessels van het Eindhovens Dagblad. Die kan bij mij niet zo gauw iets stuk maken. Ik ken mensen die voor hem hun abonnement in stand houden.

Kan je nagaan… In de strijd om het voortbestaan – nou ja  dit is wat overdreven uitgedrukt, want als uitgever Wegener niet was uitgePerst, zou hij vorig jaar ‘n lekker winstje hebben gemaakt - heeft het ED de online-publicatie van columns gestaakt. Met andere woorden: kóóp die krant.

Waar ben ik? O ja, bij een openingszin van Jos Kessels. Toen ik die vanmorgen las, dacht ik: moet toch dat taalrubriekje van hhBest 1.0 maar eens in ere herstellen. Beetje nieuwsgierig gemaakt? De zin luidt als volgt: ‘Gekleed op de lentezon van de dag tevoren schuurde een gemene oostenwind zonder tegenwerking mijn oude botten kaal.’ Daar staat dus dat de oostenwind op de lentezon was gekleed.

Een verschijvinkje waarmee Jos zich in uitstekend gezelschap bevindt, want van onder anderen Arnon Grunberg staat vast, dat-ie zich ook wel eens taalkundig verslikt. Wie niet? Ik maakte dezer dagen op Twitter een kolossale spelfout, waarvoor ik door mijn broer discreet per email op de vingers werd getikt. Helemaal met de billen bloot? Ok, ik schreef carantaine in plaats van quarantaine.

Gooi dit stukje maar gauw in de prullenbak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten