Van zorgverzekeraar CZ heb ik wel eens een brief ontvangen, waarin de bestuursvoorzitter als was het een geboorteaankondiging, mij meedeelde dat men tot zijn grote vreugde een nieuw logo hadden. Waarom moest ik dat weten? Waarom ging men er niet van uit dat ik dat vanzelf wel eens zou zien? Waarom daar dure administratieve handelingen voor verricht, papier voor gebruikt en porto betaald?
Het Heerbeeck College, een instelling voor voortgezet onderwijs ter plaatse, heeft haar gebouwen recentelijk drastisch uitgebreid en gemoderniseerd. Dat heeft iedereen op de voet kunnen volgen. Op de Ringweg in Best heeft daarvoor, in verband met de uitrit van het werkverkeer, gedurende meer dan een jaar zelfs een maximum snelheid van 30 km gegolden, waaraan trouwens geen hond zich hield, terwijl er natuurlijk niet werd gehandhaafd. Die school heeft nu een enorm, in een frame gespannen ‘doek’ op haar zijgevel waarop de mededeling: Het Heerbeeck is klaar voor de toekomst. Wist ik dat dan nog niet? En, hoe dan ook, wat kost zo’n ding wel niet? Volstrekt overbodig. Geef les en vorm de jongeren. Basta!
Tijdens een bezoek aan een specialist in het Máxima Medisch Centrum viel aan de balie mijn oog op een document, waarop vertikaal in de marge in koeien van letters was gedrukt: ‘Gewoon goed.’ Die specialist hebben wij na een eerste bezoek afgezegd, aangezien zijn manier van doen ons niet beviel – hij kon in elk geval niet naar zijn patiënt luisteren en meende te moeten aangeven dat het consult ten einde was, door woordeloos naar de deur te lopen en die open te zetten.
Kortom: Doe gewoon je werk goed en laat de beoordeling van de kwaliteit aan de cliënt over.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten