woensdag 2 juni 2010

Internet op de Franse camping


Jaarlijks controleer ik de status van virtueel Frankrijk, zijn mate van vordering op het gebied van breedband en wifi internet. Die is. zoals trouwens recent officieel onderzoek heeft uitgewezen, 'n eind achterop bij die van ons. Merkwaardig eigenlijk want ooit liep Frankrijk voorop met een soort intranet. De betrekkelijke achterlijkheid zou wel eens te maken kunnen hebben met de engelstaligheid van het wereldwijde web. Daar kunnen de Fransen slecht mee uit de voeten.

Op de camping waar wij nu staan, de municipal 'Les Prés Hauts' (de Hoge Weiden) van Sisteron, is recentelijk voorzien van een draadloos netwerk, waarop je als gast vooralsnog gratis kunt inloggen. Van de campingvrouw - die je trouwens aangaande de techniek niet teveel vragen moet stellen - kreeg ik een viertal coupons met telkens weer andere gebruikersnaam en passeerwoord, die elk recht geeft op twee uren online zijn. Dat lijkt veel, maar eer je je laptop op de situatie hebt ingesteld, verloopt er wel 'n hortje. Als je verbinding hebt met het access point van het camping bureel, wacht nog de eigenlijke inlogsessie van de provider, een zekere SpotCoffee, die natuurlijk het digibetisme van 'client campingbaas', respectievelijk de verantwoordelijke ambtenaar op het hôtel de ville, met verve heeft uitgebuit: 'Wij zullen dat wel es eventjes perfect voor jullie regelen.'

De signaalsterkte vanaf de 100 meter verderop gelegen receptie is laag, maar, wat belangrijker is, de verbinding is stabiel. Ik heb in Langres vorig jaar ook wel eens gratis internet gehad, zat daar veel dichter bij de router, maar raakte regelmatig ongewild offline.

Hier in Sisteron, Haut Provence (uitzicht op de besneeuwde Alpen) heeft het even geduurd, voordat ik me realiseerde dat je de interface van de provider moet gebruiken om uit te loggen. Doe je dat door de laptop uit te zetten, dan raak je je 'tegoed' van de desbetreffende coupon kwijt. Deze informatie heb ik in m'n beste schoolfrans voor de campingvrouw op papier gezet (met een versie in het Nederlands). Ze bedankte me beleefd, maar of het haar echt interesseerde? Wacht maar eens tot de animo toeneemt. Dan gaan ze voor elk couponnetje misschien wel 5 euro vragen.

(Terug)naar hhBest.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten