woensdag 19 mei 2010

Coulissen

In een overigens lezenswaardig stuk, heeft Volkskrantcolumnist Ronald Giphart het alsmaar over 'de coulisse'. Waarom vind ik dat gek? De ogenschijnlijk beste verklaring voor het woord geeft Wikipedia: 'Een "coulisse" is een onderdeel van een toneeldecor aan de zijkant van het toneel. Het is het onderdeel waar de spelers achter vandaan komen (opkomen).theatertje2

Bosdecor van een poppentheater, met 2x2 zijcoulissen.

Nogmaals, waarom doet het gebruik van het enkelvoud door Giphart me pijn aan de ogen? Simpel: omdat een coulisse op het toneel, mits nog toegepast want het is eigenlijk een zeer ouderwets element, zelden alleen is. Laat ik het anders zeggen. Giphart schrijft: 'Campert stond helemaal niet in de coulisse.' Dat kan dus niet. Hij kan achter een coulisse staan, maar niet erin. Daarvoor zijn meer dan één coulisse nodig. Coulissen, daar kan je achter en tussen staan, of desmoods erin.

1 opmerking:

  1. Tweet: JanHdeVries @ecluse dat van coulisse vroeg ik mij ook af, maar ik heb het naast me neergelegd wegens te onbeduidend in het licht der eeuwigheid.

    Reply @JanHdeVries Ja, die dingen heb ik ook maar soms is het leuk over niks te schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen