dinsdag 17 februari 2009

Krimp

Puur Bests Belang, de plaatselijke politieke partij die de afgelopen drie jaren de coalitie van PvdA, VVD en Best Open heeft gesteund, ruikt de verkiezingen van 2010, overziet het werk en constateert dat het niet goed was. Dus is ze eruit gestapt. Ik verwacht niet dat het veel uitmaakt. Waarmee ik vooral bedoel dat ik niet verwacht dat het vele praten in de plaatselijke politiek nu eindelijk plaats zal maken voor daden.

Toegegeven, het zit de bestuurders niet mee. Want we hebben te maken met krimp en dat is sinds de Tweede Wereldoorlog in Nederland niet voorgekomen. Je kunt rustig zeggen dat bestuurders, politici en ambtenaren de afgelopen halve eeuw van de groei hebben geleefd. Zo lang bestaat hier inmiddels ook een weekblad, dat niet voor niks Groeiend Best heet. Maar, dan valt het niet mee als de boel opeens begint te krimpen en het er naar uit ziet, dat we nog wel 'n tijdje met dat verschijnsel zullen blijven zitten.

Een concreet gevolg van de economische krimp en van verminderde bevolkingsgroei is, dat allerlei voornemens en plannen op losse schroeven komen te staan. Neem nu het ambitieuze centrumplan. Dat is eigenlijk opgezet met de verwachting dat Best uiterlijk 2020 de 42000 inwoners zou bereiken. Nou, dat kunnen we dus wel schudden. Hoe het in de praktijk uitvalt is moeilijk te voorspellen. De plannen zullen dus moeten worden bijgesteld, en wel naar beneden. De vraag is, of dat zo heel erg is. Men zal zich opnieuw moeten afvragen - met de uitkomst van eerdere onderzoeken in de hand - waar het in het centrum van Best aan mankeert en welke maatregelen daartegen op redelijke termijn financieel haalbaar zijn. Terug naar Af, daar komt het op neer. Een en ander vraagt wel bestuurskracht, dus laten we hopen dat die in Best opgebracht kan worden, desnoods nĂ¡ de volgende verkiezingen.

Wat zouden nu de ernstigste knelpunten van het bestaande centrum van Best kunnen zijn? Als je het mij vraagt: het verkeer. En daarmee stel ik de vraag aan de orde: Maak je die Hoofdstraat nou echt autoluw of niet? Heb je genoeg politieke moed om drastisch in te grijpen? Wat er het laatste halfjaar infrastructureel met de Hoofdstraat is gebeurd, houdt niet echt over. Van de triomfantelijke aankondiging door wethouder Veraart, dat overtreders van de maximum snelheid van 30 km per uur onmiddellijk zullen worden gepakt, is in de praktijk niets terecht gekomen. Wat betreft de alternatieve verbindingsas tussen station en centrum over het terrein van het Tapijtcentrum, heeft het gemeentebestuur het hoofd in de schoot gelegd. Het is in dit land sinds de toepassing van de democratie nooit zo geweest dat partikuliere belangen konden zegevieren boven het algemeen belang. Nu in Best kennelijk wel.

Omwonenden zijn enthousiast over de binnenkort te starten reconstructie van de Nieuwstraat. Maar als die op dezelfde halfwassen manier gebeurt als de ombouw van de Hoofdstraat, vrees ik het ergste. En dat is nog erger dan krimp.

Dit is de gesproken column voor Omroep Best, woensdag 18 februari, 18:10 uur.

(Terug)naar hhBest.nl
Email: manieren@hhbest.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten