dinsdag 27 januari 2009

Murcia



Ze noemen Murcia, vanaf de Costa Calida ongeveer 75 km het binnenland in (leuke, golvende rit) wel de hoofdstad van de Spaanse barok, maar dergelijke kwalificaties rieken nogal naar VVV-brochures, en om nou te zeggen 'ja!'... Aardige stad, 300.000 inwoners, maar net niet vervelend druk. Belangrijkste monumenten: de kathedraal, gedeeltelijk gotisch, maar hoofdzakelijk - inderdaad - barok. Fraaie portalen. Alles maakt een gerestaureerde en vooral schone indruk, wat je van de meeste Franse kathedralen niet kunt zeggen. Onder de religieuze kunst viel me vooral de 'gouden' Annunciatie op. De engel Gabriël die de maagd Maria komt vertellen dat zij Jezus ter wereld zal brengen. Hoe kan dat 'daar ik geen man beken'? Ook dat wordt aanschouwelijk gemaakt met stralen van de Heilige Geest. De meest kuise bevruchting aller tijden. De r.-k. kerk viert de aankondiging als Maria Boodschap op 25 maart, negen maanden voor Kerstmis!
De kathedraal vormt trouwens een schitterende combinatie met het bisschoppelijk paleis (bovenste foto).
Indrukken verzamelend en fotograferend, let ik niet zozeer op de monumenten als wel op de dingen, ook van deze tijd, waarin de stad zich van andere probeert te onderscheiden. Helaas liet ik door een instellingsfout de batterij van mijn camera leeglopen, zodat ik toch wel onverrichterzake aan enkele markante dingen voorbij ben moeten lopen, waaronder een serie enorme bronzen sculpturen.
Veel naar boven kijkend (altijd aan te bevelen) zag ik enkele originele gevels, waarvan één van kunststof platen, die wonderwel accordeerden met het oude stadsbeeld.

En...wat je bij ons niet (meer) ziet, communiemode. Pas op het computerscherm zag ik dat de jongen in de etalage iets op zijn schouder heeft. De hemel mag weten wat.
O ja, we hebben daar in Murcia uitstekend geluncht, met vier soorten vis en tarta chocola de casa. De witte wijn had eigenlijk een chablis moeten zijn, maar ja, er moest ook nog over bochtige bergwegen gestuurd worden.

Zie voor meer foto's, ook van Murcia, de links naar de Picasa-albums.

(Terug)naar hhBest.nl
Email: manieren@hhbest.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten