woensdag 27 augustus 2008

Onprotocollair

Ooit, lang geleden, maar toch weer niet zó lang want al in de tijd van de constitutionele monarchie, was het absoluut in strijd met het protocol en de hofetiquette, de majesteit je rug te laten zien. Men placht achteruit-
lopend, buigend het vertrek te verlaten. Echter, tegenwoordig is het koningshuis - ik signaleerde het al eerder - onderdeel van de vermaaksindustrie en trouwens tot op zekere hoogte gedemocratiseerd. In beperkte zin, want: fotosessie en daarna wegwezen.
Groepsfoto's waren ooit ook zo opgebouwd, dat de kleinsten voorop en de langsten achteraan stonden. Van dit patroon valt bij het staatsieportret van de OS-deelnemers met de koningin evenmin iets te bespeuren. Nu weet ik trouwens ook, wat Aaf Brandt Corstius in haar column van heden in nrc.next bedoelt als ze het over dwergen heeft in relatie tot de hockeyvrouwen. Eerst dacht ik, ja, maar jij bent dan ook een lange lijs, maar de opmerking heeft, zo zie ik, toch een hoge realiteitswaarde. In elk geval staan ze - nemen we de oude regel in acht - terecht voorop, in tegenstelling tot de algemeen bewonderde Maarten met de dubbele overwinning, die ik zijn plaats trouwens van harte gun.


(Terug)naar hhBest.nl
Email: manieren@hhbest.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten