maandag 11 augustus 2008

Dat regelen wij efkes

Wij Brabanders zijn geboren ritselaars. Ik had natuurlijk ook zuiderlingen kunnen schrijven, maar van Limburgers heb ik niet zoveel verstand, of het zou de mededeling van mijn vader moeten zijn dat die het ‘achter de elleboog’ hebben. Niks van aantrekken, deze mededeling, want buurgemeenten en buurprovincies lijden altijd aan onderling gekift. Best en Oirschot niet uitgezonderd.
Maar laat ik me over mijn opvattingen van de Brabantse mentaliteit nader verklaren. Gezagsondermijning zit ons in de genen en dat komt, doordat we anderhalve eeuw – wat zeg ik? – tot diep in de vorige eeuw onder de Hollandse knoet hebben gezeten. Aan uitvoerige geschiedenisles zal ik me hier niet te buiten gaan, maar het is bij voorbeeld een vaststaand feit dat rijksveldwachters, rijkspolitiemannen en douaniers destijds uit het noorden des lands – bij voorkeur onder protestantse Friezen – werden gerecruteerd. Dit om encanaillering (dat wil zeggen verbroedering) met de plaatselijke bevolking te voorkomen.
Dat is intussen wel anders. Tegenwoordig doet de Brabantse politie mee met ongehoorzaam zijn. Weet u wat een rond wit bord met rode rand voorstelt? Verboden voor alle verkeer in beide richtingen. Moest je tot afgelopen maandag eens in de Bestse Hoofdstraat kijken. Zag je de politie het voorbeeld geven met dat bord te negeren. Daar hebben de wegenbouwers intussen iets op gevonden: de toegang is nu geblokkeerd met een enorme berg klinkers.
Maar goed, of niet goed, het ligt dus in onze natuur, onder de nog immer Hollandse regelzucht (sorry, maar zo wordt het gevoeld) uit te komen. Natuurlijk, gezag wordt erkend, zoals de aloude gilden nog wel eens demonstreren door te vendelzwaaien voor wat heet ‘het wereldlijk en geestelijk gezag’, maar dat is bij daglicht, bij duisternis ligt het efkes anders.

Neem nou het verschijnsel, drink- en eetgelegenheden. Onderhevig aan een toenemende bemoeizucht van bovenaf, zoals we sinds 1 juli 2008 beter dan ooit weten.

Ooit was er een sluitingstijd voor café’s, die rond het middernachtelijk uur lag. Daar hadden wij in Best een geweldige oplossing voor: het Joe Mann Paviljoen. Nee, niet de riante horeca-gelegenheid met terras die nu dagelijks wandelaars, fietsers en zelfs zakenmensen trekt voor een hapje of een drankje. Ik heb het namelijk over de tweede helft van de jaren zestig. Toen stond daar bij het natuurtheater nog ’n eenvoudige blokhut, waar flesjes bier werden overgereikt. De naam van de beheerder ben ik intussen kwijt, maar ik weet wel dat het daar midden in de week, tot diep in de nacht, terwijl Best in duister was gehuld en op één oor lag, feest kon zijn.

Nou ja, zo héél bijzonder was dat nou ook weer niet. Wij hadden destijds bij het Eindhovens Dagblad onze stamkroeg bij Piet Giesbers aan de Grote Berg. Om half een (ik geloof dat het sluitingsuur toen al ’n half uurtje was opgeschoven) sloot Nelly Giesbers de gordijnen en verhuisden we met z’n allen naar een achterzaaltje. Geen kiertje licht te zien We moesten toch wachten tot het moment dat de eerste kranten van de pers rolden?

Soms ging er in die tijd wel eens wat mis, zoals het geval met de burgemeester van Geldrop, die de halve gemeenteraad op de bon liet slingeren omdat die in ’t Groen Koffiehuis na sluitingsuur zat te borrelen. Weliswaar had de raadoudste de burgemeester opgebeld om hiervoor toestemming te vragen, maar die was in woede uitgebarsten en had geroepen: ‘U stoort mij in m’n intiemste bezigheden.’

Laten we terugkeren naar het heden. Afgelopen zaterdag – enigszins verhullend taalgebruik wordt nu dringend gewenst - was ik ergens in Brabant op een familiefeestje. Een vorstelijke barbecue, buitengewoon prettig geregeld in en rond een illegale cafezaal met alles d’rop en dr’an, gevestigd op een bedrijventerrein, dus zonder spiedende blikken of jaloerse klachten van omwonenden. Er stonden daar stripvormige borden met het opschrift Daar moet op gedronken worden!!! Toen ik die wat nader bestudeerde, bleken het dozen te zijn met ronde gaten om bierglazen in te zetten. Zei een kleinzoon: ‘Weet je dat niet? Da’s nou voor een meter bier!’ Weer wat geleerd.

Werd er ook gerookt? Ja zeker.

Dus zo regelen wij dat efkes in Brabant. Houdoe Balkie!

(Deze column is bestemd voor Radio Best, programma Best Interessant, woensdag 13 augustus 18:10 uur.)


(Terug)naar hhBest.nl
Email: manieren@hhbest.nl

1 opmerking:

  1. Ja, die overdadige Heinekenreclame is een vrucht van de verzamelhobby van de 'kastelein'. Hij tapt trouwens niet dit paardenpis, maar Jupiler.

    BeantwoordenVerwijderen