dinsdag 25 juni 2019

Excuses? Hou toch op

In groenlinkserig Amsterdam wil een flinke raadsmeerderheid de eerstvolgende gelegenheid aangrijpen om excuses te maken voor het slavernijverleden. Hou toch op.

Ik hoorde dat vanmiddag en passant via de Nieuws BV op radio 1, dus nee, namen kan ik niet reproduceren. Jammer eigenlijk, want blijkbaar is krakkemikkig taalgebruik geen beletsel meer om tot het stadsbestuur toe te treden. Uitspraken als: ‘daarin ligt de implicatie besloten’.

Ik vind dat wij ons niet schuldig moeten voelen over wandaden die onze verre voorouders hebben bedreven. Gaan wij ons nu over de slavernij excuseren, dan is het eind zoek. Daarnaast waren er immers ook de roofpraktijken en andere misdaden van de kolonialen in het toenmalige Oost-Indiƫ en in Zuid-Afrika.

Voor de volledigheid werd tijdens genoemde radio-uitzending ook nog even met Den Haag gebeld, om de  landelijke bereidheid tot excuses te peilen. Landelijk? Huh. Ik sprak wel van ‘onze voorvaderen’, maar het waren natuurlijk expliciet de Hollanders, die tezelfdertijd met name Brabant behandelden als wingewest.

Ik wil dus geen excuses en al zeker niet namens ons allen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten