Maatregelen ter verbetering van de situatie op de A67
(deel Venlo-Eindhoven) zouden uitblijven, zolang men in de regio met elkaar in
de clinch ligt over de voltooiing van de wegenruit rond de stad. Dat tekent het
Eindhovens Dagblad op uit de mond van de heer Ed van de Meerendonk,
woordvoerder van Transport en Logistiek Nederland. Onnozeler cafépraat
is zelden vernomen.
Er gaat onderhand geen dag voorbij, of er kantelt op de A67 wel een
vrachtauto, klettert op een voorganger, raakt van de weg. Een tanktransport van
brandbaar spul kan het ook zijn, wat dan leidt tot volledige afsluiting van de
weg gedurende minstens een dagdeel.
Die weg moet dus verbreed worden naar tweemaal drie rijstroken. Ik denk dat
er weinigen zijn die het daar niet mee eens zijn. Het traject maakt deel uit van
de verbinding tussen het Ruhrgebiet en de Antwerpse haven en het is
evident dat er op nationaal niveau geen sprake kan zijn van enige koehandel met de
investeringen die in dit landsdeel moeten worden gedaan voor de
verkeersinfrastructuur. Daar begint het steeds meer op te lijken door afspraken
tussen de provincie Noord-Brabant en de verkeersminister over het toepassen van
lapmiddelen op de A67. Het koppelen van de capaciteitsverbetering van deze
autosnelweg aan de ruit slaat als een tang op een varken.
TLN heeft natuurlijk het volste recht, hierover haar deuntje mee te blazen,
maar ze zou er wel goed aan doen, ook eens de hand in eigen boezem te steken.
Want hoe komt het toch dat wij dag-in-dag-uit in dit land geconfronteerd worden
met vrachtauto’s als veroorzakers van verkeerscongesties, niet alleen op de A67?
Hoe staat het eigenlijk met de vakbekwaamheid en het verantwoordelijkheidsgevoel
van de gemiddelde turbo-chauffeur in zijn met electronica volgestouwde
mastodont? In hoeverre voelen zij zich door de werkgever opgejaagd? Wat is het
aandeel van de buitenlanders in de ellende?
Wie als ondernemer hoog van de toren blaast als het gaat over de
infrastructuur, moet ook bereid zijn tot een gedegen zelfonderzoek. Met borrelpraat als die van Van de Meerendonk raken we alleen maar van de weg.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten