Burgemeester en Wethouders van Best komen in het najaar met een plan voor ‘lokale aanpak veilig fietsen’. Het college heeft zich voorgenomen, de gemeenteraad dan voor te stellen 50.000 euro opzij te zetten, om in 2015 met de uitvoering van dat plan te kunnen beginnen.
De inwoners van Best is intussen gevraagd, via de website van de gemeente suggesties aan te dragen voor het verbeteren van de fietsveiligheid. Benieuwd wat dat oplevert.
Het plan (nog) niet kennende, heb ik de neiging, vraagtekens te plaatsen bij deze categorale benadering à raison van 50 mille van het verkeersvraagstuk. Precies een jaar geleden schreef ik een stukje Fietsen is nu ook oorlog, waarin het gedrag – of liever het wangedrag - van wielrenners op de openbare weg aan de orde werd gesteld; met andere woorden de ene fietser is de andere niet.
In de daarop volgende (winter)maanden kwam het ‘fietsgedrag’ van leerlingen van het voortgezet onderwijs in Best en Oirschot aan de orde. Het met drieën of vieren, slingerend naast elkaar fietsen op wegen die ook door voetgangers worden gebruikt, het in de spits in het pikkedonker onverlicht passeren van rotondes (gebeurt er iets dan is de automobilist aansprakelijk) , het telefonerend en chattend fietsen met als concreet gevolg dat onlangs een omaatje op de voor fietsers en voetgangers beschikbare busbaan in Heivelden in de rug werd gereden. Nog meer voorbeelden, waaruit tevens blijkt dat vooral anderen tegen fietsers beschermd moeten worden?
Dat fietsers recht hebben op bescherming, wil ik niet ontkennen. Ik zie ook wel dat automobilisten regelmatig langs de Oirschotseweg half op de stoep parkeren, aldus de toch al smalle fietsstrook blokkerend. Vandaar dat ik het voorlopig laat bij deze drie tips voor de uitvoerende macht:
1. Handhaven
2. Handhaven
3. Handhaven
En nu geen vergoelijkende reacties van schoolleiders of ouders aub, want die dragen de eerste verantwoordelijkheid.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten