woensdag 18 december 2013

Transparant bestuur

Laatst hoorde ik iemand zeggen: een columnist die geen weerstand oproept, is geen goede columnist. Ik probeer dus maar weer eens even.

De fraude met grond in de gemeente Nuenen, ten bedrage van een kleine vijf miljoen euro of meer toont weer eens aan dat het schromelijk ontbreekt aan transparantie in het bestuur. Vergis ik me als ik denk dat de gemeenteraad in kwestie van toeten noch blazen weet?

‘n Tijdje geleden vroeg ik de portefeuillehouder in Best om informatie over de achtergronden van de grondpolitiek aldaar. No way, zeggen ze tegenwoordig. Voordat ik een beroep kon doen op de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB), zat de wethouder er al zelf mee te wapperen. In die wet staat namelijk ook iets over uitzonderingen. Met andere woorden, openbaarheid zou in dit geval indruisen tegen het algemeen belang. Hier is dus een gang naar de bestuursrechter nodig.

Er wordt in Best de laatste maanden weer enorm geleuterd over het opkrikken van het centrum, sinds duidelijk is dat de bomen wat dat betreft ook al niet meer tot in de hemel groeien. Ja, sorry hoor: tijdens het bijpraten van inwoners over de nieuwe tactiek werden stokoude prentbriefkaarten van de dorpskom getoond onder het motto, dat we eigenlijk zouden moeten teruggrijpen naar de sfeer van, hou je vast, 1832. En zo bruisen we maar door.

Maar ik had het over ‘transparantie van bestuur’. De zaak zit op dit moment muurvast, doordat de gemeente er niet in slaagt met Albert Heijn tot overeenstemming te komen over verplaatsing van deze super naar het gat in het Raadhuisplein. Dit is nodig, wil men in het winkelcentrum De Boterhoek ruimte krijgen, om enkele leuke nieuwe winkels en horeca te kunnen vestigen. Welke ondernemers daarvoor opteren is mij, bij gebrek aan transparantie niet bekend. En ik vraag me ook af, welk spel AH op dit moment speelt. Eén ding staat voor mij vast: die landelijke winkelketens zijn tot dusver door de overheid zodanig in de watten gelegd, dat zij er mede toe hebben kunnen bijdragen dat het met de kleine ondernemer steeds verder bergafwaarts is gegaan. Kijk in de winkelcentra om je heen en je ziet wat ik bedoel. Dat is echt niet alleen het gevolg van het internet. In memoriam Broos van Erp en zijn verloren strijd tegen de detailhandelspraktijken van de MAKRO.

De solidariteit bij die landelijke winkelketens met de zelfstandige ondernemer is, ook in Best, ver te zoeken. Neem dat ijsbaantje van vorig jaar naast de Koetshuistuin. Denk maar niet dat er één eurocent van die lui aan sponsoring van dat evenement is besteed. Terwijl het, lees ik in een krant, inmiddels vast staat dat geen enkel winkelcentrum het in de nabije toekomst zal redden als er niet enkele, min of meer spectaculaire attracties aan worden toegevoegd. Boven dat verhaal stond zelfs de kop: ‘Winkelcentrum straks compleet Disneypark’. Daar ga je met je gezellige terrasjes.

Zo, ik hoop dat ik hiermee enige transparantie heb betracht. Iemand moet dat toch doen.

(Gesproken column Omroep Best, 18.12.2013.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten