‘Gemiddeld ziet een Nederlander 200 televisiereclames, 350 buitenreclames en meer dan 1000 online reclames per week.’
Deze informatie komt van PostNL. Reclame zien is evenwel nog niet er naar kijken en luisteren. Want hoeveel Nederlanders zouden een indigestie hebben van al die reclame, terwijl de mogelijkheden er iets tegen te doen beperkt zijn. Je kunt een spamfilter op je computer zetten, het geluid van de Ster wegdraaien (en naar de wc gaan of koffie maken), en een ‘ja-nee-sticker’ op je brievenbus plakken. Toch is het nuttig, even op de website mijnprivacy.nl van het College Bescherming Persoonsgegevens te kijken, waar uitgebreide informatie is te vinden over de methodes die er zijn, je tegen ongewenste reclame in te dekken.
De meeste postkantoren zijn gesloten, huisvriend postbode (dat was hij toch, ooit?) is op sterven na dood, de vertrouwde postzegel (cultureel erfgoed!) staat op het punt te verdwijnen, dus de opvolger van Tante Pos moet toch wat, wil ze overeind blijven.
Het toverwoord is direct mail, zeg maar SPAM in de ouwerwetse brievenbus. PostNL is een actie begonnen die het de ondernemer makkelijk moet maken, jou met nog meer reclame te bestoken. Enkele bedrijven, waaronder dus PostNL, een ‘drukwerkservice’ en MAKRO hebben de oproep tot participeren in hun oren geknoopt en staan op het punt om je ja-nee-sticker te omzeilen en je brievenbus met ongewenste rommel vol te proppen.
Hou dus goed in de gaten, dat niet alleen je emailadres, maar ook je reguliere postadres handelswaar is. Een reden om dat waar mogelijk geheim te houden. En stuur ongewenste post gewoon ongeopend terug, met de aantekening: ‘Geweigerd!’
Tenzij je het allemaal net zo leuk vindt als de koopzondag, natuurlijk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten