Studente Vera Siemons uit Breda kijkt halverwege de maand in haar koelkast en ziet dat die vrijwel leeg is. Ze inspecteert haar portemonnee: niks. Ze probeert haar pinpas en krijgt de boodschap: ‘uw saldo is niet toereikend’. Hier moet iets op gevonden worden.
Vera geeft het toe dat ze niet met geld om kan gaan. Maar een slimme meid is op haar mee-eten voorbereid. Dus de Apple computer opengeklapt en de social media ingeschakeld. ‘Bij wie mag ik komen eten?’
Zo creëerde Vera haar eigen hype. Want wie trapt hier nou in, zou je denken? Iedereen! Immers leuk! En ‘s avonds spoort onze studente met haar gratis OV-jaarkaart van Breda naar Dordrecht voor piepers met frikandellen. Een gegeven paard moet je niet in de bek kijken en ‘desnoods’ wil Vera bij wijze van tegenprestatie ook wel de afwas doen.
Kenmerk van een hype is dat de media over elkaar heen buitelen. Zo zie je Vera aanbellen bij een single verslaggever van Omroep Brabant en de avond daarop staat Hart van Nederland klaar om de gratis gestampte pot voor haar te filmen. Trrrinnggg… ‘Ik kom voor het eten’.
Een ander kenmerk van de hype is, dat-ie maar even duurt. Over ‘n week of drie moet deze slimme meid weer wat anders verzinnen. Komt ammel goed.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten