woensdag 17 april 2013

Katholieke opvoeding

Soms denk ik, verwaand, dat ik beter katholiek ben opgevoed dan Rob Mutsaerts, omhoog gevallen naar het ambt van hulpbisschop. Dat heeft niks met het seminarie of welke theologische studie dan ook te maken, maar alles met wat ook in Mutsaerts' jeugd nog de katholieke lagere school heette. Ik verdenk het onderwijs van de jaren zestig van de vorige eeuw al van afglijden naar het niets, met als gevolg dat 'R.K.' uiteindelijk een loze toevoeging is geworden.

Onze onderwijzers, zoals ze toen nog mochten heten, vertelden gewoon over het katholieke geloof, zodat je als kind snapte wat er in de kerk gebeurde. Een voorbeeldje. Op vrijdag werd een ingelijste prent van klas naar klas gedragen, waarop een scène uit het evangelie van de komende zondag was weergegeven. Daar hoorde een verhaal bij, zoals Jezus dat vertelde. Het mocht dan soms wat vreemd klinken, zoals: 'Een zaaier ging uit om zijn zaad te zaaien', want wat zou een zaaier anders moeten doen? Maar de uitleg was glashelder. Viel dat zaad op vruchtbare grond, dan kwam er koren uit voort. Viel het op rotsige bodem dan werd het natuurlijk niks.

Bij Mutsaerts kon het zaad wel eens verkeerd gevallen zijn. Hij lijkt de theorie van paus Johannes Paulus II in praktijk te brengen: beter een kleine kerk dan een kerk die niet doet wat wij zeggen. En hij mag wat dat betreft van zijn directe baas, de aardige maar zwijgzame bisschop Hurkmans, z'n gang gaan.

Je zult er, zoals de Antoniusparochie in Best, maar aan zijn overgeleverd. Welke Antonius trouwens, die van Padua, met het kindje Jezus of de woestijnkluizenaar, ook wel Antonius met het varken genoemd? Ik zag die twee vandaag nog door Jos Kessels onderling verwisseld. Hij herinnerde zich van thuis nog de Antonius die er voor zorgde dat zoekgeraakte zaken weer te voorschijn kwamen: 'Heilige Antonius, beste vrind, zorg dat ik mijn contactlens terug vind.' en meende dat deze Franciscaanse minderbroeder ook aan hevige bekoringen was blootgesteld. Maar dat was dan weer de abt in de woestijn.

Hindert niet, moet allemaal kunnen volgens het katholieke geloof waar Rob Mutsaerts niets van snapt. Want ik betwijfel of hij het Nieuwe Testament wel goed heeft gelezen en begrepen. Daarin staat ook de volgende uitspraak van Jezus: 'Waar twee mensen in mijn naam bij elkaar zijn, daar ben ik in hun midden.' Lijkt me 'n hele troost voor de mensen van Sint Antonius, die met het kindje Jezus of die met het varken.

(Omroep Best, 17.04.13)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten