donderdag 31 januari 2013

Lakeien

Heb nergens nog enige kritiek gezien op het onvoorwaardelijke lakei-gedrag van de traditionele Nederlandse media op de nakende abdicatie van Hare Majesteit en de de daarop volgende inhuldiging van de nieuwe Koning der Nederlanden. Behalve in het volgens de inmiddels 70 jaar zeer de monarchie getrouwe dagblad Trouw (dat niet voor niets die naam draagt).

Columnist Sylvain Ephimenco, hier geciteerd, hekelt wat hij noemt deze serviliteit en bevestigt daarmee inherent mijn opmerking op hhBest over de algemene bewondering voor de scheidende vorstin, ‘zelfs uit onverwachte hoek’. Niet dat ik die bewondering persoonlijk niet deel, maar dat neemt niet weg dat ik ook een op z’n zachtst gezegd relativerende  benadering als die van Sante Brun heel goed kan volgen.

De gratis krant Metro weigerde deze week een column van Luuk Koelman, omdat daarin de moederrol van Beatrix en haar zorgen om de comateuze toestand van Friso wordt benadrukt. Maar, hoewel ik dit verhaal niet echt geweldig vind, is er niets mee aan de hand.

Opvallend was ook, het 8-uur Journaal van de NOS, woensdagavond. Daarin werd prinses Máxima aangesproken op haar toekomstige positie van koningin, aan de zijde van Willem Alexander. De prinses reageerde ‘een beetje dom’ met de opmerking, dat zij het eervol vond, haar schoonmoeder op te volgen.

De NOS had volgens mij de keuze tussen twee mogelijkheden: de opmerking niet uitzenden of dat wel te doen, maar dan met het corrigerend commentaar dat haar eigen royalty-verslaggeefster @Kysia Hekster wèl op Twitter plaatste en dat door NRC Handelsblad werd overgenomen: ‘Prinses Maxima volgt haar schoonmoeder natuurlijk niet op maar zo formuleerde ze het wel. "enorme eer schoonmoeder op te volgen"’.’

Met nogal wat anderen hoop ik de komende (drie!) maanden op een wat genuanceerder berichtgeving op wat in staatsrechtelijke zin komen gaat. Eén t.v.-zender zonder royalty, zoals een Trouw-lezer (alweer) voorstelde, lijkt me ook geen gek idee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten