Het Fyragevoel is een raar gevoel. Het wordt bepaald door gekissebis tussen Nederland en België, door frustraties bij forensen en andere woonwerkers over gedwongen geboemel tussen Roosendaal en Antwerpen, door missers in de nieuwe dienstregeling van deze vervanger van de Beneluxtrein Amsterdam-Brussel. Last but not least wordt de Fyra de eerste week van haar functioneren regelmatig ‘opgeheven’, eenvoudigweg omdat ze met haar defecten blijft staan waar ze staat. Enfin, vandaag worden NS en ProRail daarover bij de NMBS op het matje geroepen. Daar komt het op neer. En vandaag gaat ook de Tweede Kamer zich ermee bemoeien.
Daarnaast is er de eeuwigdurende verwarring. Eerst wilde België niet meewerken aan een Fyrastop in Breda, waarvoor nota bene een aftakking van de HSL is gemaakt en het station wordt herbouwd naar internationale maatstaven. Vervolgens kwam het verheugende bericht, dat de tussenstop alsnog in april 2013 een feit wordt.
Denk maar niet dat, als dit allemaal doorgaat en de Fyra het eindelijk doet, iedereen tevreden is. Den Haag pikt het namelijk niet dat de Fyra daar niet stopt en het zijn treinverbinding met Brussel kwijt is geraakt. Het wil (laten) onderzoeken of een treinverbinding met Brussel Zuid, met tussenstops in Delft, Dordrecht en Mechelen, commercieel haalbaar is. Toemaar.
Het ontbreekt er nog maar aan dat Den Bosch laat onderzoeken of de spoorlijn door de Langstraat in ere kan worden hersteld, Tilburg, de spoorverbinding met Turnhout en Eindhoven die met Hasselt.
Zo te zien valt er voorlopig niks te fyren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten