maandag 8 oktober 2012

Je moet wat over hebben voor 'n sterk internetsignaal


Dit verhaaltje wordt misschien wat technisch, maar het onderwerp moet de gemiddelde internetter interesseren. Het gaat namelijk over de sterkte van het signaal dat je op je laptop-tablet-smartphone krijgt, binnen- en buitenshuis.

Ik las, waarschijnlijk in de Vlaamse krant De Standaard (kon het helaas niet meer terugvinden) een enthousiast verhaal over het versterken van elk signaal (hotspot of een ander min of meer openbaar netwerk, bij voorbeeld van hotels of campings òf dat van je thuis) via de D-link. Dat is een dingske, iets groter dan een luciferdoosje, dat je op een zo strategisch mogelijke plaats in een contactdoos moet steken. Na het inregelen, met behulp van pc of laptop, die je daarvoor tijdelijk met een ethernetkabel op het doosje moet aansluiten, geeft het 't signaal dat van het modem van je provider of van je eigen router komt draadloos en versterkt door aan al je apparaten (computer, internetradio, telefoons, tablets enz.).  Zoiets heet een repeater. Steek het in je jaszak en je kunt het ook op je hotelkamer voor alle apparaten gebruiken, aldus de krant.

Laat ik zeggen, waarom ik dat apparaatje ben gaan halen. Als ik bij de reguliere stand van zaken met mijn tablet (alternatief voor de I-pad) naar mijn balkon ga en de deur sluit, dan kan ik mijn internet wel vergeten. Het signaal zwakt af en valt soms zelfs helemaal weg. De internetradio op mijn nachtkastje 'streamt' trouwens sowieso niet naar behoren. Aan het experimenteren dáármee ben ik niet eens toegekomen want de D-link werkt niet en de producent heeft mijn conclusie daarom bevestigd, dat ik het maar naar de winkel moet terugbrengen.

Het gepiel met die repeater heeft me twee dagdelen en ettelijke telefoontjes (10 cent/min, zeer slechte verbindingen) gekoppeld aan aanwijzingen per email van de helpdesk, gekost. Daarbij moest ook nieuwe, zogenaamde firmware naar het apparaat worden geupload. Blijkbaar was de oude software al eerder inadequaat gebleken.

In het slotstadium constateerde de hulpvaardige Vlaamse technicus dat het voor mekaar was, maar mijn wantrouwen werd gewekt door de indruk dat ik mijn signaal nog steeds rechtstreeks van mijn gewone Sitecom-router ontving en niet versterkt door de repeater. De aap kwam definitief uit de mouw, toen ik met mijn tablet naar buiten ging. Die moest volgens de technicus zonder verandering in de instellingen op het signaal van D-link moeten werken. Niet dus.

Einde verhaal.

Behalve dat ik nog even melding wil maken van een andere 'versterkingsmogelijkheid', die echter vooralsnog alleen is toe te passen op een apparaat met usb-aansluiting, zoals een laptop. Dat is geen repeater maar een losse ethernetadapter met antenne van 2Com.nl, die ik dankzij de tip van een veel reizende buurman enkele jaren geleden heb aangeschaft. Zit je bij voorbeeld op een camping met al dan niet gratis draadloos internet, dan ontvang je dat via de WLAN USB van 2com dramatisch beter dan via de ingebouwde adapter van de computer. Daar kan ik nog aan toevoegen, dat de leverancier altijd onmidddellijk voor je klaar staat als er iets mis zou zijn, zelfs 's avonds. Momenteel haalt Windows (7) trouwens de geschikte driver automatisch op, als je de adapter in de usb-poort steekt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten