zondag 29 juli 2012

Automaat zet verstand en gevoel op zijspoor

Op de website Tweakers.net is met veel reserves gereageerd op het bericht dat General Motors (GM) werkt aan een systeem, dat nabije voetgangers en fietsers voor de automobilist signaleert.  Een automaat, zal ik maar zeggen, die verstand en gevoel op een zijspoor zet. Héél erg is dat nu ook weer niet, gezien het feit dat verstand en gevoel bij de man/vrouw achter het stuur dikwijls toch al afwezig lijkt.

Op internet zag ik een met ‘n mobiel gemaakt schokkerig filmpje van een automobilist, die bezig was zijn omgeving voortdurend voor kankeridioot uit te maken. Ik zou zeggen, let vooral goed op, wat u in het openbaar zegt: u wordt gefilmd.
General Motors voetgangersdetectieGM pretendeert te werken aan ‘meer veiligheid’, (dat doen trouwens meer fabrikanten teneinde meer auto’s te verkopen) maar bij het bericht over het signaleringssysteem heeft men een wel héél dom plaatje gezet: een met verkeerslichten beveiligde kruising, waarop een voetganger op het zebrapad ‘signalen’ uitzendt.

Maar ik begrijp dat ze er bij GM nog niet helemaal uit zijn. Gelukkig maar, want wil je volgens hun automatiseringssysteem echt veilig zijn, dan moet je als voetganger of fietser, op z’n minst een gsm of tablet bij je dragen. Het systeem werkt namelijk met wat heet WiFi Direct.

Ik hoop als overstekende voetganger nog dikwijls het hoffelijke gebaar van een autobestuurder te beantwoorden, want het moet gezegd, dat gebeurt gelukkig nog vaker dan je denkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten