woensdag 13 juni 2012

Promotie

Zoals je niet om de mediale sportterreur heen komt – vanmiddag switchte ik van Radio 1 naar BNR, met het eigenlijk voorspelbare effect van de ene voorbeschouwing in de andere te belanden – zo ontkom je als automobilist ook niet aan de uitlaatgassen.

Die van dieselmotoren is niet langer mogelijk kankerverwekkend, zo hebben wetenschappers vastgesteld, maar zeker. Het staat gelijk aan ‘meeroken’. Een bedenkelijke, om niet te zeggen huiveringwekkende promotie.

Ben ik effe blij, niet meer in de levensfase te verkeren dat ik om wat voor reden dan ook regelmatig tussen de wielen wordt gedwongen. De laatste tien jaren van mijn arbeidsleven moest ik dagelijks van Best naar Den Bosch. Om meer dan een reden koos ik toen, als het even kon, voor de trein. Met het fietske naar het station en in Den Bosch was het slechts ‘n paar honderd meter lopen naar de krant.

In die tijd zat tegenover mij een collega, die al jaren eerder van het roken was af gekomen. Die ex-rokers zijn de felste anti’s. Ik had ook een aantal jaren niet gerookt, maar had ‘daardoor’ zo’n dikke kop gekregen, dat ik er geen been in zag, die verderfelijke gewoonte weer op te nemen. Inmiddels was ik echter overgestapt op de kleine sigaar. Die rookte ik, laat ik zeggen, in afzondering. Maar mijn collega nam elke gelegenheid te baat, zijn weerzin tegen het roken uit te bazuinen. Ik dacht hem evenwel tuk te hebben, door hem te wijzen op het feit dat hij dagelijks tussen Geldrop en Den Bosch x kubieke meters uitlaatgassen tot zich nam. Terwijl er ook voor hem een uitstekende treinverbinding beschikbaar was.

Hij leeft nog steeds, gelukkig. En ik ook, zoals je ziet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten