Internetjournalisten steken nog wel eens iets op van dagbladjournalisten – in hoeverre het omgekeerde geldt laat ik nu maar even in het midden. Da’s een verhaal apart.
Een mooi voorbeeld treffen we aan op/in de internetkrant Persbureau Ameland. Die website had een aardig verhaal, over een in het wad weggezakte vw-pickup, die na veertig jaar weer letterlijk boven water kwam. Tenminste, ze ontleende dat onder dankzegging aan een ‘primeur’ van de Leeuwarder Courant; een bericht dat ze even goed zelf had kunnen hebben, mits ze wat minder scrupules zou hebben gehad bij het benaderen van de bron. Die bron wilde Persbureau Ameland, namelijk niet lastig vallen omdat hij op het festival Oerol op Terschelling (hier schreef ik eerder per ongeluk Ameland) bevond. Terecht dacht de verslaggever van de LC daar anders over.
Moraal van het verhaal: Wees als journalist niet brutaal, maar vrijmoedig en laat het nieuws niet liggen uit beleefdheid. Zelfs mededogen kan niet altijd aan de orde zijn.
Ik ken onze internetjournalisten toch anders. Afgeleid: aardig verhaal vanmorgen in de VK. Dat de internetpagina van Elsevier wel uitpakt over Ruud en Estelle en de papieren versie bescheidener is. Ik merk dat bij ons bedrijf ook. Soms heb ik het gevoel dat de radio- en TV-tak iets anders zijn dan de internettak, die een volstrekt eigen leven leidt onder dezelfde redactieleiding. Het zal er mee te maken hebben dat de media verschillend publiek hebben.
BeantwoordenVerwijderenBeste Guido, De primeur was van Persbureau Ameland, die de Leeuwarder Courant tipte. Het bericht stond dan ook eerder op de website van PA dan in de krant/ op de site van LC.
BeantwoordenVerwijderenWat de reporter van de LC heeft gedaan is wat meer informatie vergaren, maar de primeur was van Persbureau Ameland.Ken je klassiekers en lees je eerst goed in, en vooral: volg Persbureau Ameland nauwgezetter voordat je een column schrijft.
Groet,
Jeanet de Jong
Persbureau Ameland
OK, maar dat blijkt toch niet uit het bericht van P.A.? Hoe je het ook leest? En gaat mijn reactie niet over jullie wat te vergaande journalistieke correctheid? Overigens blijkt hier sprake van een vruchtbare samenwerking van een nieuw en een klassiek medium. Daar feliciteer ik mevrouw De Jong mee, want dat komt dicht bij een unicum. Ik wil hier ook nog even kwijt, dat PA een 'favoriet' is in mijn RSS-lijst.
VerwijderenGuido, Guido toch. Een beetje journalist en een beetje burger met burgerzin weet dat Oerol op Terschelling is.
BeantwoordenVerwijderenGroet,
Jeanet de Jong van Persbureau Ameland
Ach ja, Jeanet, ook een internetjournalist heeft wel es 'n black-out. Inderdaad, Terschelling, maar Ameland heeft gelukkig nog altijd de intimiteit die zo'n groot festival niet kan verdragen.
VerwijderenBeste Guido, Ik had het anders kunnen doen, maar in dit geval koos ik voor de insteek om het te hebben over het 'uit bed bellen' van de LC reporter. Onze samenwerking is goed en het is leuk dat je dit soort dingen samen kunt doen. Te correct kan niet. PA had het verhaal al en dacht er in een later stadium wat aan toe te kunnen voegen naar aanleiding van het commentaar van de pick-up eigenaar. Dat werk heeft de LC-man voor me gedaan. Mijn persbureau is een eenvrouwsbedrijf, dus overal de eerste en de meest uitgebreide in zijn zit er gewoon niet in. Het is eruit halen wat er uit te halen is en in dit ene voorbeeld had ik idd de telefoon kunnen pakken, maar met minimale middelen heb ik toch èn de primeur, èn een tip voor de LC (is inkomen) èn op een grappige manier toch meer informatie zonder daar zelf tijd (=geld) in te steken. Het eerste deel van het bericht stond op de website voordat de LC het publiceerde. Vanaf "later meer ..." is later toegevoegd. Nou, zoveel meer staat daar niet in. De crux was al vermeld. Lees het nog eens, dan snap je de knip vast en zeker.
BeantwoordenVerwijderenDank voor het compliment. Blijf volgen.
Groet,
Jeanet van Ameland
(ik ga morgen vroeg naar Oerol ;-) )
(( bel me niet uit bed!))
Kijk, daar is het natuurlijk waar het om draait. 'Burgerjournalistiek' kan interessant en waardevol zijn, maar (professioneel) nieuws garen kost geld, vandaar dar de oude spreuk 'de krant kun je niet missen, geen dag' nog steeds geldt. Maar in elk geval: leuke samenwerking daar in het Friese/Amelandse.
VerwijderenBeste Guido, Je hebt het nog niet begrepen.
BeantwoordenVerwijderenEr is geen sprake van burgerjournalistiek in bovenstaand voorbeeld. Er is sprake van een persbureau met een eenvrouwsredactie, een manus van alles met oren en ogen overal, en een krant met een heel apparaat. In beide gevallen kost het geld, alleen heeft de krant meer mensen om in te zetten.
(weer terug van Oerol)
Inderdaad ongelukkig gekozen, dat woord burgerjournalistiek. Jeanet van Persbureau Ameland is dat terecht haar eer te na, gezien het feit dat zij wel degelijk professioneel bezig is. Blijft natuurlijk mijn stelling overeind dat zulks geld kost en dat zodoende andermaal is gebleken dat je vooralsnog de krant niet kunt missen.
VerwijderenBeste Guido, Dat blijft staan: we kunnen niet zonder krant.
BeantwoordenVerwijderenBlijf de interneteditie van de Krant van Ameland volgen. Die krant had een jaar lang een prachtige papieren versie, maar kon het niet redden, jammer genoeg.