dinsdag 19 juni 2012

Hyperige berichtjes

Soms circuleren er over ICT en internet berichten door de media, die kant noch wal raken en waaraan zodoende niemand wat aan heeft. Ze roepen alleen maar meer vragen op.

Neem nou het het stukje ‘Google vaker gevraagd, informatie te verwijderen’ uit San Francisco, aangevuld met een commentaar van een woordvoerder van Google Nederland. Ik kan natuurlijk wel op het internet gaan zoeken naar dat ‘halfjaarlijkse transparantierapport’ dat ‘de internetgigant zondagavond vrijgaf’, maar dat doe ik even niet, omdat Google wel gigantisch is, maar niet allesbepalend wat het wereldwijde web betreft. Vraag anders maar aan Twitter of Facebook.

Dus als Google verzoeken van overheden krijgt, om onwelgevallige teksten of negatieve commentaren te verwijderen, dan zegt dat wel iets over democratie en censuur in de betrokken landen (wees gerust, het aantal Nederlandse verzoeken is niet significant) maar niet alles. Waar stáán die teksten en waar slaan dus die verzoeken eigenlijk op? Op een blog, dat door Google wordt gehost, zoals mijn Manieren? Op het tot dusver nog niet echt succesvolle sociale netwerk Google+? Het zou best kunnen, maar is het ingrijpen aldaar niet zoiets als water naar de zee dragen? Stel dat Google, om bij het voorbeeld te blijven, een tekst van mijn blog zou verwijderen (wat voor mij een reden zou zijn, dat blog onmiddellijk te beëindigen), dan zou ik kunnen terugvallen op mijn website hhBest en geen hond die daar iets aan kan veranderen, laat staan Google.

Nee, als het over het internet gaat, is het voor de overheden die dat zouden willen, gelukkig nog steeds vechten tegen de bierkaai. En al duikt er af en toe wel iets op dat lijkt op een bedreiging, ik heb geen redenen om te verwachten dat daar verandering in komt.

Wees als medium dus zuinig met dit soort hyperige berichtjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten