woensdag 14 maart 2012

Hoofdstraat

Goedemiddag meneer, ik ben van het onderzoeksbureau Kweethetooknietmeer. Mag ik u wat vragen?

Dat mag u. Als ‘t niet te moeilijk is.

Wij onderzoeken nu de meningen in Best over het eventueel overdag afsluiten van het gedeelte van de Hoofdstraat tussen de Nazarethstraat en het Raadhuisplein. Wat vindt u daarvan?

Wat zegt u, afsluiten? Voor alle verkeer?

Nee, alleen gemotoriseerd.

O, gelukkig, want ik ben een fietser.

Dus u ziet dat wel zitten?

Ja, maar alleen als dan ook die stomme bloembakken verdwijnen.

Wat vindt u nu van de Hoofdstraat?

Mwa.

Wat bedoelt u, meneer?

Ja, hoor es, dat bedoel ik nou met moeilijke vragen. Laat ik het zo zeggen: het is ‘n soort brijpot.

Een brijpot?

Ja en dan niet zo een, waar de lepel in overeind staat.

Haha, meneer maakt grapjes, ‘zolang de lepel in de brijpot staat, dan treuren wij nog niet’.

Nee, u verstaat mij verkeerd: ik bedoel een pot met hete pap, waar omheen gedraaid wordt.

Meneer bedoelt?

Ik bedoel dat het afsluiten van de Hoofdstraat het begin zou kunnen zijn van een wat aantrekkelijker winkelgebied. Zoiets als in Franse stadjes la Grande Rue. Hoe kleiner het stadje hoe grander de rue, haha.

Ja maar die hete pap?

O ja, nou je hebt die pot met hete brij hè, waar de katten omheen dansen. En die katten dat zijn de politici die terugdeinzen voor een zogenaamd electoraatsgevoelig onderwerp. Dus, alvorens toch maar ‘nee’ te zeggen tegen die afsluiting houden ze, voor wie het in de gaten heeft, een enquête.

Maar meneer, dit is echt serieus hoor, u hebt nog niet al mijn vragen beantwoord.

Zoals?

De deelafsluiting betekent dat het autoverkeer tijdens winkeluren om de Hoofdstraat heenrijdt, wat vindt u daarvan?

Bedoelt u met het door de kronkelstraatjes in de omgeving sluipende autoverkeer ook dat doorgaande verkeer tussen Son en Oirschot?

Eh…o ja, dat zal wel.

Hoe heet dat onderzoeksbureau van u ook weer?

Kweethetooknietmeer.

Nou ik zou zeggen, houd het daar dan maar op, goedemiddag.

(Gesproken column voor Omroep Best 14.03.12, 18:10 uur.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten