De herbouw van ‘t Speelhuis – stond het nog niet op de Wereld Erfgoedlijst? – moet. Het was trouwens al wel een rijksmonument. Daar zou op z’n minst de hele regio Zuid-Oost Brabant zich voor moeten inspannen. Dat is nog eens ‘n serious request.
In tegenstelling tot bij voorbeeld België (Catharinakerk en stadhuis Hoogstraten) en Duitsland (Liebfraukirche Dresden) hebben wij niet zo’n sterke traditie op dit punt, al is het na de oorlog wel met de abdij van Middelburg gebeurd. Opvallend gegeven: van zowel de gebouwen in Hoogstraten als het stadhuis in de Zeeuwse hoofdstad zijn eeuwenoude tekeningen van de Mechelse grootmeester Rombout Keldermans bewaard. Dat is ook bij ‘t Speelhuis het geval. Op Radio 1 hoorde ik vanmorgen dat de zoon van wijlen architect Piet Blom er al mee onderweg was naar Helmond.
Terug. Hetzelfde geldt voor het kunstwerk van Har Sanders, het interieur met een tromp-l’ oeil-effect van een gestreept circus-tentdoek. Daar viel bij iedereen die de zaal van ‘t Speelhuis binnenstapte de mond van open. In het ED las ik vanmorgen, dat artiesten als Freek de Jonge bij de aanblik van die zaal zelfs moeite hadden, zich op hun werk te concentreren.
Aan de slag dus. Liever vandaag dan morgen. Maar nu wel zonder asbest graag (elk nadeel hep z’n voordeel).
Freek sloeg de spijker op zijn kop. Die Tromp dóeuil is een ramp voor de concentratie op het podium. De zichtlijnen waren op vel plaatsen belabberd. Het podium veel te ondiep. 't Speelhuis was bij oprichting eern sprong voorwaarts voor Helmond. Maar nu een theatraal onding. Tijd om een nieuwe sprong vooruit te maken. Veel beroemde theaters zijn in het verleden afgebrand en weer herbouwd, maar nooit helemaal in oude glorie. De gelegenheid is altijd te baat genomen om een aantal verbeteringen, die bij de nieuwe inzichten van die tijd hoorden toe te passen. Laat Helmond van de geschiedenis leren en een theater bouwen, dat te bespelen en te exploiteren valt en niet een museum. Dat is er al.
BeantwoordenVerwijderen'De gelegenheid is altijd te baat genomen om een aantal verbeteringen, die bij de nieuwe inzichten van die tijd hoorden toe te passen.'
BeantwoordenVerwijderenKan 'n heel eind in deze redenering meegaan. En ik denk, de zoon van de architect, die opteert voor de leiding van een herbouw, ook.
In een e-mail aan het ED heeft de Spaanse architect en stedenbouwkundige Joan Busquets (Erasmusprijs 2011) gepleit voor herbouw in oorspronkelijke stijl en met dezelfde afmetingen, maar wel gemoderniseerd. Iets vergelijkbaars is gebeurd met de eveneens afgebrande theaters Liceu in Barcelona en La Fenice in Venetië. Busquets is betrokken bij de vormgeving van het toekomstige centrum van Helmond.
BeantwoordenVerwijderenDe discussie over 'hoe nu verder' is nog lang niet ten einde, begrijp ik uit het ED. Een zoon van Har Sanders, de kunstenaar die het 'circustentdoek' schiep, denkt dat een reconstructie van die schildering uitgesloten is. Anderen betogen dat op een repro niemand zit te wachten. Dat botst dan weer met de redenering van Busquets (zie mijn aanvulling hierboven). De vraag rijst, of en hoeverre het werk van Sanders is gedocumenteerd, bij voorbeeld met foto's. Har heeft het werk indertijd zelf uitgevoerd, maar in de kunstgeschiedenis is dat geen ijzeren wet gebleken. Het is vaak voorgekomen, dat derden een ontwerp geheel of gedeeltelijk uitvoerden.
BeantwoordenVerwijderen