De NS wil de baas blijven op het hoofdrailnet. Regionale vervoerders als Arriva en Connexxion eisen evenwel een deel op van die infrastructuur. Geen goed idee, zei Bert Meerstadt, president-directeur van NS, tegen de Wegener kranten. Want ‘zo creëer je chaos op het spoor en dat is niet in het belang van de reiziger’.
Ach zo. Prettig te horen dat de NS ook schoon genoeg heeft van de chaos op het spoor en lief voor de reizigers wil zijn. Maar de onderbouwing van Meerstadt klinkt weinig overtuigend. Het principe van één tariefstructuur zou bij inwilliging van de wensen van de concurrenten worden doorbroken, denkt hij. Zou het? De eventuele herschikking van het railgebruik zou pas in 2015 aan de orde zijn. Ik zie niet in, dat het onmogelijk zou zijn, ten aanzien van tarieven e.d. voorwaarden te stellen.
De privatisering van het spoorwezen heeft volgens mij de reiziger nog geen enkel voordeel opgeleverd, eerder het tegendeel, maar wie durft te beweren dat verdere demonopolisering dat voordeel niet alsnog zou kunnen brengen? Nu eenmaal A is gezegd, zal B onherroepelijk moeten volgen – in elk geval serieus overwogen. Of je draait te klok helemaal terug naar het destijds ook bij vallende bladeren en sneeuw vlekkeloos opererende staatsbedrijf.
Intussen lijkt de NS-directie opnieuw onderweg naar een bonusloos jaar. Wat daarvoor is ietsje meer inventiviteit nodig.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten