zondag 10 januari 2010

Sneeuwwinter


Dit is dus een sneeuwwinter. In pakweg 'n halve eeuw niet meegemaakt. Je hebt sneeuwwinters, ijzelwinters en geen winters. Het eerste decennium waren het voornamelijk geen winters en af en toe een ijzelwinter.

Met ijzel gaat het nog wel.Ze kondigt meestal dikke dooi aan. Maar sneeuw kan de voortzetting betekenen van een fikse winter. Met dagenlang zware sneeuwval weten we ons in dit land geen raad. We hebben er niet voor geleerd. Winterbanden uitverkocht. Zout op.

In NRC las ik over een vrouw, die nog geen drie minuten buiten stond en al haar pols had gebroken. Dat is nog niks. 'n Vitale vriend van mij, die er moeite mee heeft te erkennen dat-ie inmiddels 76 is, heeft na 'n valpartij elf hechtingen in z'n hoofd. Die zit nu letterlijk achter de geraniums. Het PvdA-kamerlid meilivos meldde zondag op Twitter:
blauw oog. niet door vriend maar fietsglijpartij. Wat me het meest boeit is de mogelijkheid dat Vos wŠl eens een blauw oog is geslagen door haar vriend. Terecht reageerde een andere Twitteraar met: een vriend die je een blauw oog slaat is geen vriend.
Zelf wankelde ik daags voor Kerstmis voor een winkel in de Hoofdstraat, waar de vastgekoekte sneeuw had plaats gemaakt voor bevroren water. 'n Laagje glazuur, zogezegd. Toen ik daarvan in de winkel iets durfde te zeggen, kreeg ik 'n grote bek van de meid achter de kassa.

De man van de wormen en paarden, Balkenende riep vorige week het Nederlandse volk op, z'n stoepje schoon te vegen. Is-ie zelf zeer bedreven in, in het schoonvegen van z'n stoepje. Op Twitter, alweer ik kom daar dagelijks ondanks Beatrix, vroeg een Omroep Brabant-man zich af, of de gemeentelijke verplichting nog ergens bestond om dat stoepvegen voor je eigen huis te doen. Ik twitterde terug dat dat een mooi onderwerp was voor de Omroep om uit te zoeken.

Mijn woorden waren nog niet koud, of het ANP meldde: Tot enkele jaren geleden was het sneeuwvrij houden van de eigen stoep verplicht: het stond in de model-APV (Algemene Plaatselijke Verordening) van de Vereniging Nederlandse Gemeenten,die door vrijwel alle gemeenten wordt overgenomen. Inmiddels is deze bepaling eruit gehaald. Omdat-ie niet te handhaven is. Stel dat iemand niet thuis is, of slecht ter been. Die kun je een ongeveegde stoep niet aanrekenen. Mag ik dit K.U.T.-smoesjes noemen?

De gemeente Breda heeft intussen lering getrokken uit deze sneeuwwinter en voert de verplichting weer in. Ze zullen daar gedacht hebben, als de politie de tijd heeft, kinderen te bekeuren wegens het afbreken van een sneeuwpop dan kunnen ze deze handhaving ook wel aan.

(Dit is een gesproken column voor Omroep Best, 13 januari 2010, 18:10 uur)


Zie ook: Balkenende houdt zelf z'n stoep niet sneeuwvrij.

(Terug)naar hhBest.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten