vrijdag 13 maart 2009

Haitink 80

 haitink80

TV-beeld AVRO

Hij citeerde naar ik meen wijlen Willem van Otterloo, die zei (vrij weergegeven): ‘Als je na de Zevende van Beethoven niet kei kapot bent, ben je als dirigent geen knip voor de neus waard.’

Bernard Haitink voor de AVRO Televisie, gisteravond elf uur. Erg laat voor een werkdag, maar de AVRO doet het toch maar, elke avond deze week:  Haitink voor het Concertgebouworkest. 

En terwijl die Zevende Symfonie via een koptelefoon (op de achtergrond zaten bridgende dames te kakelen) tot mij kwam en ik de ingehouden stijl van de dirigent bestudeerde, realiseerde ik me  dat daar een 80-jarige stond met de uitspraak van Van Otterloo in zijn achterhoofd.  Hij heeft het gehaald. Klein van stuk, zich normaliter voortbewegend met een stok, maar met hét stokje een reus.

Vanavond, 22:55 uur Nederland 2, misschien wel een hoogtepunt: Eerste acte Die Walküre van Wagner, ingeleid door de maestro zelf.

(Terug)naar hhBest.nl
Email: manieren@hhbest.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten