zondag 21 september 2008

De mens en het mens

'Ik ken geen enkel mens dat niet hypocriet is.'
Deze kop staat boven een interview in de nrc, een verhaal dat bij nader inzien er een uit duizenden is, en verder geen citaat waard.
Maar de kop maakt mij blij dat ik Brabander ben, want daardoor ken ik het onderscheid beter tussen 'de mens' en 'het mens'. 'De mens', is dus het menselijk wezen, onverschillig of het een man dan wel een vrouw is.In Brabant wordt daarmee de (mannelijke) echtgenoot aangeduid. (M'nne mens, de contente mens) Het mens is een vrouw (frommes = vrouwmens). Er is dus een groot verschil tussen een onuitstaanbare mens en een onuitstaanbaar mens. En de kop in de nrc had moeten luiden: 'Ik ken geen enkele mens die niet hypocriet is', ongeacht hetgeen de geïnterviewde heeft gezegd.


Foto: De Contente Mens van Eersel


(Terug)naar hhBest.nl
Email: manieren@hhbest.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten