De Leeuwarder Courant heeft, misschien al wel een
halve eeuw, linksonder op pagina 3 elke dag een minicolumn onder een * , die
kennelijk door verschillende redacteuren wordt gemaakt en die misschien het best
kan worden getypeerd met ‘flauwekul met een kern van waarheid’. Zo stond er deze
week: ‘De rode neus die clowns opzetten, moet verdwijnen, vindt de
Vereniging van Anonieme Jeneverdrinkers.’
Dit is onmiskenbaar een variant op de Zwarte-Piet-discussie; de AJ’s wensen
immers niet voor gek te worden gezet, c.q. aan hun ‘kwaal’ te worden herinnerd.
Ik moet opeens denken aan een mopje dat mijn vader al vertelde over de man die
een advertentie zette ‘Wij helpen u van uw rode neus af, plak 2,50 op een
briefkaart en wij sturen u de oplossing toe.’ En die luidde? ‘Doorzuipen tot-ie
paars wordt’.
Maar nu even serieus. In het kader van de pietendiscussie, waaraan ik beperkt
heb deelgenomen omdat de zin daarvan me voor 90 procent ontgaat, heb ik al
opgemerkt dat nu ook de gapers (karikaturaler dan welke afbeelding van negerslaven dan
ook) boven de deuren van oude apotheken of drogisterijen, aan de beurt zijn. Met
andere woorden, dit leidt tot een totale sanering van onze westerse cultuur.
Laten we het, om weer wat in de Sinterklaassfeer te komen, nog even hebben
over de mijter die de goedheiligman draagt. Om die heiligheid te benadrukken,
kan men daarop roomse symbolen als het kruis afbeelden. Niet dat dit altijd
gebeurde, zo kun je zien aan bij voorbeeld de mijter van de 16e-eeuwse Brabantse
bisschop Sonnius. Het ligt voor de hand dat protestants-christelijke
broeders niet van deze paepsche symboliek gediend waren (zijn). Dus
Sint mag van hen, maar zonder kruis of iets dergelijks. Goddelozen zullen
wellicht argumenten aan kunnen dragen om een verbod van het kruis op de
mijter te eisen. Ze zouden kunnen wijzen op de vermaledijde inquisitie en andere
stoutichheden van de roomse kerk van weleer.
Googlend naar plaatjes van bisschopsmijters, kwam ik op een website over heraldiek, waar het ging over het wapen van de in
1964 opgeheven Zuid-Hollandse gemeente Driebruggen. Dat werd omschreven als ‘in
zilver een bisschopsmijter van keel, gesierd van goud’. De bijbehorende
afbeelding toont een ‘protestants’ kruis zonder corpus vergezeld van – kennelijk
- de Moeder Maria en Maria Magdalena (de laatste recentelijk weer eens
aangewezen van de echtgenote van Jezus).
Ingewikkeld? Nou en of, zeker omdat boven de omschrijving, zonder verdere
toelichting, staat: Papekop! Het uitroepteken is van mij.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten